- موفقیت در سازمان های کارآفرینانه اجتماعی معمولا با گزاره های تغییر کیفیتی به جای گزاره های رشد کمیتی مورد اندازه گیری و سنجش قرار میگیرد( میرک زاده، بهرامی۱۳۹۰).
ویژگی های عمومی سازمان های کارآفرینانه اجتماعی کوچک و سازمان های کارآفرینانه اقتصادی عبارتند از:
-
- تلاش های محلی در ایجاد محصولات و خدمات مبتکرانه را به وجود می آورند که معمولا به طور محلی ایجاد شده اند.
-
-
- تجربه میکنند و اغلب طرق مختلف آزمون کردن را میسازند و از تنوعی از رویکردها برای رسیدن به روش های قابل کار بد استفاده میکنند.
-
-
- هر دو دارای رهبرانی هستند که دارای تعهد بسیار بالا به کسب و کارشان هستند.
- هر دو حداقل در آغاز کار، دستیابی به نیازهای مردم محلی را جستجو میکنند و به طور وسیع به وسیله آن ها مورد حمایت قرار می گیرند( میرک زاده، بهرامی۱۳۹۰).
۲-۲-۲ تأمین مالی
از جمله عوامل مهم و کلیدی در رشد اقتصادی کشورها و به ویژه کشورهای در حال توسعه، تجهیز منابع مالی به مظور تأمین نیازهای فعالیت های اقتصادی مؤثر است و در این ارتباط کشورهای جهان سعی بر آن دارند تا ضمن بسط و توسعه نظام مالی توانمند و پویا و ایجاد تغییرات متنوع متناسب با زمان و نیاز، در راستای افزایش رشد اقتصادی و رفاه عمومی گام بردارند. منظور از منابع مالی، منابعی است که با بهره گرفتن از ابزارهای تأمین مالی چه به صورت مستقیم(نقدی) و چه به صورت غیرمستقیم، حاصل میآید. و هدف نظام مالی در حقیقت ایجاد رابطه منطقی بین دارندگان وجوه(سرمایه گذاران) و کسانی که نیاز به تأمین مالی دارند،(سرمایه پذیر) میباشد. این روش ها در نهایت تبدیل به سرمایه میگردند(درگاهی،۱۳۸۵).
کارآفرینی فرایند اشتغال زایی و کسب سود از ترکیب ارزشمند منابع میباشد. پیچیدگی و رقابت رو به رشد موجود در دنیای امروز که البته با تحولات سریع محیط بین الملل و گذر از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی و نیز تغییر اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی همراه است، باعث رشد و توسعه اقتصادی کشورها، افزایش بهروری، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی شود. در این بین به دست آوردن وجوه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارها، همواره به عنوان یک چالش برای کارآفرینان مطرح بوده است. فرایند به دست آوردن وجوه مورد نیاز ممکن است ماه ها به طول انجامد و کارآفرینان را از حرفه مدیریت کسب و کارها منصرف کند. از سوی دیگر، بدون تأمین مالی کافی کسب و کارهای نو پا هرگز به موفقیت نخواهد رسید و کمبود سرمایه گذاری موجب بسیاری از شکست ها در کسب و کار جدید محسوب میگردد. از این رو می توان طیف گسترده ای از منابع مالی(با امکان پذیری و هزینه های گوناگون).، در دسترس کارآفرینان قرار دارد و روش های متفاوتی برای طبقه بندی آن ها پیشنهاد شده است(آقاجانی و همکاران،۱۳۸۸).
۲-۲-۳ انواع تقسیم بندی روش های تامین منابع مالی
انواع منابع تأمین مالی در کشور به دو دسته ی منابع مالی بدون هزینه و منابع مالی با هزینه تقسیم بندی می شود. منابع مالی بدون هزینه شامل پیش دریافت از مشتریان، بستانکاران تجاری، سود سهام پرداختنی و هزینه های پرداختنی است. منابع مالی با هزینه به دو دسته منابع داخلی(سود انباشته) و منابع خارجی(تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت و انتشار سهام جدید) تقسیم می شود)ون هورن،۱۳۷۱).
بر اساس نظر مودیگلیانی و میلر (۱۹۵۸) تحت شرایط فرضی خاص، چگونگی تأمین مالی و در نتیجه ساختار سرمایه ی شرکت، تأثیری بر ارزش شرکت نداشته است(ون هورن،۱۳۷۱). بر اساس نظر آنان به دلیل انجام فرایند آربیتراژ، ارزش شرکت به چگونگی تأمین مالی و ساختار سرمایه ی شرکت ارتباط نداشته است.
مایر(۱۹۸۹) ساختارهای مالی شرکت ها را در هشت کشور مختلف صنعتی طی دوره ی ۱۹۷۰-۸۵ بررسی و مقایسه ی کرد. در مطالعه ی دیگر سینگ و حمید(۱۹۹۲) و سینگ(۱۹۹۵)، روش های تأمین مالی پنچاه کشور توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه را بررسی کردند. نتایج اصلی این مطالعه به صورت زیر است.
-
- شرکت های واقع در کشورهای در حال توسعه، بیشتر از منابع خارجی برای تأمین مالی استفاده میکنند.
- شرکت های واقع در کشورهای در حال توسعه، برای افزایش خالص دارایی های خود بیشتر به انتشار سهام جدید روی می آورند.
کوربت و جنکینس(۱۹۹۴)، در مطالعه ای روش های تأمین مالی کشورهای توسعه یافته را در دوره ی ۱۹۷۰- ۸۹ بررسی کردند. همچنین دمیروک کانت و ماکسی موویچ(۱۹۹۶)، ساموئل(۱۹۹۶) و سرلیتس و پینو(۲۰۰۴) در زمینه نظریه ی تأمین مالی و ساختار سرمایه ی شرکت ها پژوهش هایی داشته اند. سازمان های خیریه، شرکتهای سودآور و سازمانهای عمومی به طور یکسان همه با یک مشکل اساسی روبه رو هستند:
کارآفرینان اجتماعی چگونه میتوانند از منابع برای دستیابی به مأموریت و اهداف سازمان استفاده کنند؟ درآمد ساختار سازمان های خیریه پیچیده تر از سازمانهای سودآور و سازمانهای عمومی هستند، و سازمانهای اجتماعی به طور معمول ترکیبی از منابع درآمد مختلف است است که عبارتند از:
-
- منشأ، (بخش دولتی، بازار، سرمایه، سازمانها، منابع منحصربه فرد).
-
- نوع، ( پولی یا جنسی به عنوان مثال، زمان؛ کالا، خدمات).
-
- هدف، ( انتقال مانند هدایا، کمک های مالی، و یا مبادلات کالا و خدمت برابر پول و معاملات دیگر).
-
- تشریفات( مبادلات مبتنی برقرارداد، انتقال معاملات، کمک های مالی رسمی).
-
- منبع (کمک های مالی، هزینه های کاربر، فروش کالا و خدمات).
- محدویت( بودجه محدود و یا نامحدود(آنهیر،۲۰۰۵)[۲۴].
طبقه بندی ها بیشتر به وسیله منشأ و منبع معرفی میشوند و معمولا مورد استفاده قرار می گبرد که عبارتند از:
-
- هزینه های عمومی که شامل:
-
- کمک های مالی، قراردادها، مشارکت مستقیم دولت در حمایت از فعالیت های سازمان و برنامه های خاص
-
- نقل و انتقالات قانونی، مشارکت مثلا مشارکت دولت که برای پشتیبانی از سازمان در اجرای برنامه های عمومی لازم الاجرا خواهد بود، و
-
- پرداخت شخص ثالث، پرداخت و بازپرداخت های عیر مستقیم دولت به سازمان برای ارائه خدمات به افراد ( بیمه بهداشت و درمان، پرداخت برای مراقبت روز).
-
- بخش خصوصی که شامل:
-
- تخصیص مؤسسه خیریه، کمک های مالی به اعضای مؤسسه، عملیات مؤسسه، انجمن ها
-
- کمک های مالی کسب و کارها یا شرکت ها، که به طور مستقیم توسط شرکتها یا کسب و کارها ارائه شود.
-
- کمک های فردی، کمک های مستقیم که توسط افراد ارائه می شود.
-
- هزینه های خصوصی و مسولیت ( هزینه برنامه): که در اصل شامل چهار نوع کسب و کار یا درآمد تجاری است.
-
- هزینه های خدمات: هزینه هایی که مشتریان به نمایندگی ها برای ارائه خدماتی که فراهم میکنند پرداخت میکنند (هزینه های بهداشت و مراقبت روزانه).