در فرهنگ های سنتی موسیقی نه تنها با تمام شئون زندگی مردم ارتباط داشته و امروز هم به شکل کم رنگتر هنوز ارتباط دارد بلکه با تمام هنرها مرتبط است. در فرهنگ های سنتی موسیقی با ادبیات شفاهی و بعضاً ادبیات کتبی با نگارگری،هنرهای نمایشی و اسطوره ها و آئین های مذهبی و غیرمذهبی پیوند دارد(درویشی،۱۳۸۴).
قطع ارتباط موسیقی با زندگی مردم ابتدا از شهرهای بزرگ شروع و امروزه به ترتیب از شهرهای درجه دو،سه و چهار در حال تعمیم به روستاها است،ارتباط موسیقی در جوامع سنتی با زندگی به این معنا است که هر نوع موسیقی مربوط است با یک فعل و انفعالی از تولد تا مرگ که در آن جامعه صورت میگیرد،یعنی هیچ موسیقی ای بدون موضوع نیست ولی در شهرهای بزرگ(مثل تهران)موسیقی با هیچ چیز زندگی مردم ارتباط ندارد در خانه،ماشین،هتل،…. موسیقی گوش میکنیم و در واقع حجم پخش موسیقی به حدی است که کلافه کننده است ولی همه این ها سطحی بوده و با زندگی ارتباط ندارد. در این شهرها موسیقی جدی را هم تفننی گوش میدهند،یعنی از روی هوس،ولی موسیقی در جوامع سنتی اصلاً هوس نبوده …. امروزه در فرایند جدا شدن موسیقی از زندگی بسیاری موسیقی گوش میدهند که برقصند،برای اینکه شاد بشوند ولی در پشت این هیچ اعتقاد،تفکر،نگرش،زیبایی شناسی و معرفتی وجود ندارد ولی در مراسم سنتی و آیین ها این گونه نبود و امروزه موسیقی ارتباطش با حالات زندگی مردم و یا جلوه های معنوی گم شده است …. و البته این جریان،جریان جهانی است … الان ما ارتباطمان را با خیلی از جلوه های فرهنگی مان از دست داده ایم و خاستگاه بسیاری از پدیدههای فرهنگی مان اساساً حذف شده و برداشت مردم هم از موسیقی بیشتر به برداشتی سطحی تبدیل شده است(درویشی،۱۳۸۴).
۲-۲۳-۱ .نظریه های مربوط به موسیقی
شو پنهاور[۱۰۲] بر این عقیده است که تمام هنرها در فرازگاه خود می خواهند به مرحله موسیقی برسند،چه تنها در موسیقی است که هنرمند میتواند بی واسطه با دریافت کنندگان خود ارتباط برقرار کند. نیچه میگوید: “اگر موسیقی نبود زندگی هیچ می بود.” گاستن(۱۹۶۸)موسیقی را یک رفتار انسانی میداند و توماس(۱۹۷۴)می نویسد نیاز به ساختن موسیقی و گوش دادن به آن اظهار همگانی افراد بشر است مانند صحبت کردن یا وجه غالبی از بیولوژی انسان(انصاری مقدم،۱۳۷۲ ؛ نقل از زاده محمدی،۱۳۷۱).
موسیقی به تخیلات و خاطرات خود آگاه نیرو می بخشد به گفته وی منشا فرهنگی موسیقی در غلبه بر اصوات هولناک محیط زندگی پیش از تاریخ است(انصاری مقدم،۱۳۷۲).
صوتهایی که توسط انسان های اولیه برای بیان واکنش های عاطفی به محرک های خارجی به کار میرفت تبدیل به ملودی گردید. در این راه بعضی خصوصیات نظیر اختلاف طنین و توالی زیر و بم را کسب نمود به این ترتیب منشا میزان های موسیقی پیش از دوره کلامی است و منشا و سرچشمه آن در تجارت حسی – حرکتی اولیه از جمله درک ریتم داخلی بدن است.(ضربان قلب،نبض،نفس کشیدن،راه رفتن ….)ضرب سومین عنصر اساسی است و احتمالاً به وسیله انسان ها
-
- – John Flavell ↑
-
- – Brown ↑
-
- – Moley ↑
-
- – Ellis ↑
-
- – Baker and Winstion ↑
-
- – Gardner ↑
-
- – Linguistic ↑
-
- – Logical- Mathematical ↑
-
- – Spatial ↑
-
- – Musical ↑
-
- – Bodily-Kinesthetic ↑
-
- – Inter personal ↑
-
- – Inter a personal ↑
-
- – Naturalistic ↑
-
- – Costa-Giomi ↑
-
- – Mallary ↑
-
- – Phibrick ↑
-
- – Gardiner ↑
-
- – Fox ↑
-
- – Knowles ↑
-
- – Teffery ↑
-
- – Keyboard ↑
-
- – BA22 and Vrnyk·h area ↑
-
- -Temporal cortex ↑
-
- – Loterz ↑
-
- – Bilhartz ↑
-
- – Bruhn ↑
-
- – Olson ↑
-
- – Gardner ↑
-
- – Rauscher ↑
-
- – Zupan ↑
-
- – Leng ↑
-
- – Shaw ↑
-
- – Trion model of the cortex ↑
-
- – Krumhansl ↑
-
- – Jusczyk ↑
-
- – Olsho ↑
-
- – Schoon ↑
-
- – Sakqi ↑
-
- – Papousek ↑
-
- – Rakic ↑
-
- – Albert ↑
-
- ۲- Rigs۳- Bilhartz ↑
-
- . Rimer ↑
-
- . Bloom, Engelhart, Eurst, kratwonl ↑
-
- . Masia ↑
-
- . Kibler. Barker.Miles ↑
-
- . Slavin. ↑
-
- . Krathwon, Bloom, Masia ↑
-
- . Atkinson ↑
-
- . Schiffrin ↑
-
- . BineT.A ↑
-
- . Spearman. Ch. ↑
-
- . Thurstone. L.L ↑
-
- . Guilford J.P ↑
-
- . R.strenberg ↑
-
- . Phondogy ↑
-
- . syntax ↑
-
- . semantics ↑
-
- . Pragmatics ↑
-
- . Operation ↑
-
- . Metacognition ↑
-
- . attitades ↑
-
- . Triandis ↑
-
- . instrumental activity ↑
-
- . Frankel ↑
-
- . underachiever ↑
-
- . overachiever ↑
-
- . self concept ↑
-
- . Bridgeman ↑
-
- . shipman ↑
-
- . kifer ↑
-
- . hamachek ↑
-
- . Frieze-veple ↑
-
- . Marsh ↑
-
- . House ↑
-
- .A mboya ↑
-
- . Psychomotor skills ↑
-
- . Perceptual motor-skills ↑
-
- . Adams ↑
-
- . Spatial relations ↑
-
- . Wise ↑
-
- . storbrok ↑
-
- . Fordyce& wehner ↑