-پیشرفت تحصیلی:
پیشرفت تحصیلی، معلومات یا مهارتهای اکتسابی، عمومی یا خصوصی در موضوعات مختلف درس است که معمولا به وسیله آزمایشها و نشانه ها یا هر دو، که معلمان برای دانشآموزان وضع می کنند، اندازه گیری می شود (شعاری نژاد، ۱۳۶۴).
-مهارتهای اجتماعی:
مهارتهای اجتماعی عبارتند از: رفتارهای کلامی و غیرکلامی که موجب تعامل مؤثر فرد با دیگران می شود. برخی از این رفتارها عبارتند از: مشارکت کردن، رعایت نوبت، سازگاری پیش دستی در انجام فعالیت، انتخاب کردن، پذیرایی کردن و ارتباط برقرار کردن (گات و سفران[۷]، ۲۰۰۷، به نقل از کرامتی، ۱۳۸۱: ۸۵-۸۴)
تعریف عملیاتی متغیرها
-تدریس مشارکتی جیگ ساو:
در این روش دانشآموزان برای کار کردن روی موضع درسی که به بخشهای مختلف تقسیم شده است، تیمهای ۶ نفره و به مدت ۱۰ جلسه (یک ساعت و ربع) تشکیل می دهند. مثلا: زندگی نامه
(سالهای نخست زندگی، یافته ها، جنبه های شخصیتی و روابط بین فردی)
-پیشرفت تحصیلی:
منظور از پیشرفت تحصیلی نمرهای است که دانشآموزان از آزمون اجرا شده در ارتباط با درس کسب می نمایند.
-مهارتهای اجتماعی:
نمرهای است که دانشآموزان از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون[۸] (۱۷۹۶) کسب می کنند.
-
- مؤلفه های مهارتهای اجتماعی مناسب: نمرهای است که دانشآموزان از سوالات (۱۸-۱) پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون کسب می کنند.
-
- مؤلفه رفتارهای غیراجتماعی: نمرهای است که دانشآموزان از سوالات (۲۹-۱۹) پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون کسب می کنند.
-
- مؤلفه های پرخاشگری و رفتارهای تکانشی: نمرهای است که دانشآموزان از سوالات (۴۱-۳۰) پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون کسب می کنند.
-
- مؤلفه های برتری طلبی، اطمینان به خود داشتن: نمرهای است که دانشآموزان از سوالات (۴۷-۴۲) پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون کسب می کنند.
- مؤلفه رابطه با همسالان، نمرهای است که دانشآموزان از سوالات (۵۶-۴۸) پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون کسب می کنند.
فصل دوم
مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینهی تحقیق
در این فصل پس از بیان مبانی نظری تحقیق به گزارش پیشینه در داخل و خارج و جمع بندی میپردازیم.
مبانی نظری تحقیق:
مهارتهای اجتماعی
از مهارتهای اجتماعی تعاریف متعددی توسط صاحبنظران ارائه شده است که در هر کدام از این تعاریف به گونهای اشاره به چندین مؤلفه از مهارتهای اجتماعی شده است. سانتوس و السوپ[۹] (۱۹۹۴) چند تعریف از صاحبنظران را که تقریبا از تعاریف اخیر مهارتهای اجتماعی می باشند نقل می کند که بدین شرح می باشند.
مهارتهای اجتماعی و رفتارهای عینی، قابل تعریف و مشخص هستند که در موقعیتهای اجتماعی پیامدهای اجتماعی مثبتی را به دنبال دارند. نارساییهای مربوط به پیامدهای اجتماعی شامل فقدان حساسیت نسبت به سایرین و ادراک ضعیف از موقعیتهای اجتماعی است که نهایتاً منجر به الگوهای رفتاری غیرقابل قبولی گردیده و پذیرش اجتماعی را دشوار می سازد لازم به ذکر است که بین مهارتهای اجتماعی و صلاحیتهای اجتماعی تفاوت وجود دارد و مهارتهای اجتماعی بخشی از صلاحیتهای اجتماعی می باشند. صلاحیتهای اجتماعی تلفیقی از مهارتهای اجتماعی و رفتارهای سازشی هستند. چند نمونه از رفتارهای سازشی عبارتند از: رشد جمعی صلاحیت علمی و رشد کلامی (موت و همکاران[۱۰]، ۱۹۹۴).
مهارت اجتماعی عبارتند از: رفتارهای کلامی و غیرکلامی که موجب تعامل مؤثر فرد با دیگران می شود. برخی از این رفتارها عبارتند از: مشارکت کردن، رعایت نوبت، سازگاری پیش دستی در انجام فعالیت، انتخاب کردن، پذیرایی کردن و ارتباط برقرار کردن (گات و سفران، ۱۹۹۶، کرامتی ۱۳۸۱: ۸۵-۸۴).
کارتلج و میلبرن[۱۱] (۱۹۹۶) نیز مهارتهای اجتماعی را چنین تعریف می نمایند.
رفتارهای آموخته شده و مقبول جامعه که موجب برقراری ارتباط متقابل گردیده و منجر به بروز پاسخهای مثبت و پرهیز از پاسخهای منفی شود (ترجمه نظری نژاد، ۱۳۷۵: ۲۳).
اهمیت ارتباط اجتماعی با همسالان برای رشد کودکان تا آنجا پیشرفته که ایجاد ارتباط نزدیک با دیگران و عملکرد موفقیت آمیز در گروه همسالان به طور فزاینده به عنوان عاملی برای پیشبینی عملکرد سالم اجتماعی در کودکان در آینده مورد تأیید قرار گرفته است.
مهارتهای اجتماعی نظیر واکنش مثبت نسبت به هسمالان، توانایی پذیرش دیدگاه های دیگران و ابتکار در برقراری ارتباط متقابل، از جمله ویژگیهایی است که کودکان محبوب و نامحبوب را از دیگران متمایز می کند. (یوسفی، ۱۳۷۷)
پیاژه (۱۹۹۶) مدعی شد که نحوه رفتار کودک با همسالان ساخت شناخت کودک را تغییر داده و میتواند رفتار اجتماعی کودک را تحت تأثیر قرار دهد. به عبارد دیگر تعامل با همسالان کودک را آماده می کند تا نظرش را درباره دیگران بیان نماید. دیدگاه اجتماعی اش را گسترش بخشد و توانایی کاهش دادن خود میان بینی اش را پیدا می نماید ویگوتسکی همچنین از اهمیت تعامل و ارتباط متقابل میان همسالان حمایت می کند و بیان میدارد که این امر ظرفیتهای هوشی و اجتماعی کودک را توسعه بخشیده و در نتیجه میتوان گفت که کودک از طریق ارتباط با همسالان تجربه کسب می کند و روش و رفتار بر افکار و تعاملات اجتماعی را درونی می سازد و سپس آنها را هماهنگ می کند و نهایتاً مهارتهای اجتماعی را استحکام میبخشد (همان منبع).
مایکلسون[۱۲] و همکاران (۱۹۹۷) در ارزیابی نشانه های مهارتی اجتماعی به نقش عنصر اصلی اشاره می کند.
-
- مهارتهای اجتماعی به طور معمول آموخته می شود.
-
- شامل مجموعهای از رفتارهای کلامی و غیرکلامی گوناگون می شوند.
-
- مستلزم داوطلب شدن و ارائه پاسخهای مناسب موثرند.
-
- تقویتهای اجتماعی دیگران را به حداکثر میرسانند.
- ماهیت تعاملی دارند و به زمان بندی مناسب و تأثیر متقابل برخی از رفتارها احتیاج دارند (به نقل از یوسفی، ۱۳۸۲، ص۳۷)
هارجی[۱۳] (۱۹۹۸) با مرور تعاریف ماهرانه به نقش مهارتهای اجتماعی اشاره می کند و میگوید:
مهارتهای اجتماعی عبارت است از: مجموعهای از رفتارهی هدفمند و به هم مرتبط و مناسب با وضعیت که آموختنی بوده و تحت کنترل فرد می باشد. نخست اینکه رفتارهای اجتماعی هدفمند هستند، اما از این رفتارها برای کسب نتایج استفاده می کنیم.
بنابرین خلاف سایر رفتارهایی که اتفاقی یا غیرتعمدی هستند مهارتهای اجتماعی هدفمند می باشند.
دومین ویژگی رفتارهای اجتماعی ماهرانه، به هم مرتبط بودن این توانایی هاست. یعنی آن ها رفتارهای متفاوتی هستند که به منظور دستیابی ویژه مورد استفاده قرار می گیرد و ما به طور همزمان از آن ها استفاده می کنیم.