الگوی دلبستگی کودکان که توسط اینرورث و همکاران، ۱۹۷۸، به نقل از امیری، ۱۳۹۰، مشخص شده بود توسط هازن و شیور[۴۲]، ۱۹۸۷) در سه گروه دلبستگی ایمن، اجتنابی و دو سوگرا دنبال شده است (دیتوماز[۴۳] و همکاران، ۲۰۰۳ به نقل از امیری، ۱۳۹۰).
کسیدی، (۱۹۹۹) این الگو را به ۴ الگوی دلبستگی بزرگسالان، یک الگوی ایمن و سه الگوی نا ایمن توسعه داد که هر کدام از این چهار الگو بر حسب موقعیت به دو بعد تعریف میشوند. مثلاً الگوی ایمن به صورت اثبات خود و اثبات دیگران توصیف میشود. اثبات خود به سطح کلی حرمت خود و به احساس ارزش شخص باز میگردد. اثبات دیگران به سطح کلی اعتماد میان فردی یا اعتماد به اینکه دیگران عموماً مقبول و علاقمند هستند باز میگردد.
هر کدام از چهار الگوی ایمن[۴۴] (اثبات خود و اثبات دیگران) نا ایمن اجتنابی[۴۵] (نفی خود و دیگران) شیفته (نفی خود و اثبات دیگران) و مطرود [۴۶] (اثبات خود و نفی دیگران) با الگوی روشن و واضح تنظیم هیجانی و تعامل اجتماعی توصیف شدند. افراد دلبسته ایمن، صمیمی، خود مختار و آرام هستند. بزرگسالان ترسان – اجتنابی در اعتماد به دیگران مشکل دارند و از صمیمیت اجتناب می کنند. آنها ممکن است به یک فرد وابسته شوند اما در ارتباط با دیگران مشکل دارند و از صمیمیت اجتناب می کنند. آنها ممکن است به یک فرد وابسته شوند اما به علت ترس از طرد شدن عقب نشینی می کنند. افراد با الگوی شیفته احتمالاً به دیگران وابسته میشوند اما عقب نشینی نمیکنند. آنها نگران طرد شدن هستند و برای اطمینان مجدد، از شریک خود تقاضای غیر منطقی دارند. افراد مطرود – اجتنابی از دیگران فاصله میگیرند تا مفهوم خودشان مثبت باقی بماند. این افراد از دیگران، اجتناب می کنند تا وانمود کنند خود مدار و بی نیاز هستند (امیری، ۱۳۹۰).
۴-۴-۱-۲- انواع دلبستگی
دلبسته نا ایمن اجتنابی (گروه A)
کسانی که در گروه A قرار دارند در برابر غریبهها مضطرب نمیشوند و زمانی که مادر، کودک را ترک می کند کودک کمتر اعتراض می کند و به بازیاش ادامه می دهد و در دیدار مجدد با مادر، کودک از نزدیک شدن به مادر دوری می کند و ممکن است حضور مادر را ندیده بگیرد؛ این افراد در گروه A قرار میگیرند که از طرد شدن از طرف دیگران میهراسند و با وابستگی شدید به دیگران از اضطراب خود میکاهند (شافر، ۲۰۰۰).
کودکانی که در گروه A قرار دارند، رفتار جستجو مجاورت یا مراقبت را آمیخته با رفتار اجتناب از مجاورت و نزدیکی مراقب نشان میدهند. به نظر میرسد که کودکان دارای دلبستگی اجتنابی در عواطفشان نسبت به مادر بی تفاوتند ولی این امر ظاهری است؛ چرا که آزمایشها الگویی از برانگیختگی فیزیولوژی را نشان میدهند که بیانگر خشم نهفته در کودک است (کولین، ۱۹۹۶).
دلبسته ایمن (گروهB)
کسانی که در گروه دلبسته ایمن قرار میگیرند از والدین به عنوان مبنا و اساس ایمنی بخش جهت کشف و جستجوی محیط پیرامون خود استفاده می کنند و در دیدار مجدد با مادر در موقعیت ناآشنا به احساس آرامش و ایمن دست مییابند و بلافاصله به اکتشاف و ایمنی میپردازند و هنگامی که کودک ناراحت
-
- – Genevieve ↑
-
- – Ryan, Richard, Redding & Eileen ↑
-
- – Aranda & Irene ↑
-
- – Simpson & Rboles ↑
-
- – Breek ↑
-
- – Plerin ↑
-
- – Bartholomew& Horowitz ↑
-
- – Fugle ↑
-
- – Feeney ↑
-
- – Noller ↑
-
- – Hezen ↑
-
- – Shaver ↑
-
- – Mikulincer&Shaver ↑
-
- – secure ↑
-
- – Andrws ↑
-
- – avoident ↑
-
- – anxious-ambivalent ↑
-
- -Copper smith ↑
-
- – Amato ↑
-
- – Bowlby ↑
-
- ۱- Karlson ↑
-
- – Cooper & Harfess ↑
-
- -Olson & Fowers ↑
-
- ۱- Braiker & Kelly ↑
-
- – Madden &Bulman ↑
-
- – Brehm &Kassin ↑
-
- – Rice ↑
-
- – family ↑
-
- – Oikonomia ↑
-
- – Economics ↑
-
- – Oskooyi ↑
-
- – Faber ↑
-
- – Shaffer ↑
-
- – KoneradLorens ↑
-
- – Pre-attachment phase ↑
-
- – attachment in the making phase ↑
-
- – clear attachment phase ↑
-
- – reciprocal relationship phase ↑
-
- -Weiss ↑
-
- – Byng hall ↑
-
- – West & Sholodonmakr ↑
-
- – Hazan & Shaver ↑
-
- – Ditommason ↑
-
- – secure ↑
-
- – avoidant ↑