۲-۱-۲-۳-۱-عوامل ژنتیکی
فول اثتاین و راتر[۹](۱۹۹۰) در گزارش میزان انطباق نابهنجاریها در دوقلوهای یک تخمکی اتیسم را ۸۲ تا ۸۶ درصد و در دوقلوهای دو تخمکی اتیسم، ۹ تا ۱۰ درصد بیان کرده اند، که نشان دهندۀ مبنای ژنتیکی اختلال است.
۲-۱-۲-۳-۲-عوامل زیست-شیمیایی
بیشترین پژوهشهای انجام شده در این حوزه بر انتقال دهندههای عصبی سروتونین متمرکز است. تحقیقات نشان میدهد که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کودکان با اختلال طیف اتیسم، سروتونین اضافی دارند. معمولاً سروتونین خون نوزادان بهنجار اندازه گیری شده طی دوران رشد کاهش مییابد، اما این روند در کودکان اتیسم مشاهده نمی شود. لذا با افزایش سروتونین در خون روبرو میشوند. عدهای دیگر از محققان، توجه خود را بر انتقال دهنده دوپامین متمرکز کرده اند (ماش وبارکلی[۱۰]، ۱۹۹۶).
۲-۱-۲-۳-۳-عوامل عصب-فیزیولوژیکی
مطالعات کاستلو[۱۱](۱۹۹۵) نشان میدهد که کودکان اتیسم کاهش فعالیت EEG در ناحیۀ پیشانی و گیجگاهی نشان دادهاند و این اختلاف در نیمکره چپ مغز، برجستهتر از نیمکره راست است. تعدادی از پژوهشگران، اتیسم را نتیجه ی رشد کم و یا آسیب در نیمکره چپ که مرکز تکلم و تفکر منطقی است، میدانند و دلیل می آورند که کودکان اتیسم بیشتر از کودکان عادی چپ دست هستند، با گوش چپ به موسیقی گوش میکنند و موسیقی را به صحبت ترجیح می دهند.
۲-۱-۲-۳-۴-عوامل شناختی
بارون[۱۲] (۱۸۹۸) معتقد است که نقص عملکردی در کودکان با اختلال طیف اتیسم مربوط به ضعف نظریه ذهن آن ها است. کودکان اتیسم نمی توانند حدس بزنند که اشخاص دیگر چه چیزی را میدانند و یا انتظار دارند. همچنین نمی توانند اتفاقات واقعی و ذهنی را از یکدیگر تشخیص دهند و قدرت تشخیص واقعیت را ندارند.
۲-۱-۲-۳-۵-عوامل خانوادگی
بر اساس مدل روانکاوی، اتیسم در اثر پرورش نامناسب و واکنش شدید کودک بر این ارتباط مخرب ایجاد می شود. در این مدل عقیده بر آن است که طی دوره های حساس رشد کودک، والدین کودکان اتیسم به رفتار بهنجار کودک (شیر خوردن، توالت رفتن) پاسخهای نامناسب و بیمار گونه می دهند که منجر به بازداری هیجانی نوزاد می شود. بنابرین پیوند مادر-نوزاد عقیم میماند و مادر با طرد کردن نوزاد واکنش نشان میدهد. در چنین محیط تهدید آور و طرد کننده ای،کودک از والدین بیشتر دوری میجوید و به تدریج از بقیه جهان نیز کناره میگیرد و به این ترتیب اختلال اتیسم به وجود می آید (کمیجانی، ۱۳۸۸).
۲-۱-۲-۴-طبقه بندی اختلالهای طیف اتیسم
از آنجا که شدت اختلال طیف اتیسم ممکن است بسته به شرایط محیطی متغیر باشد و در طولا زمان نوسان داشته باشد، برای اختلال طیف اتیسم سه سطح مطرح شده است. شدت مشکلات ارتباط اجتماعی و شدت رفتارهای محدود و تکراری باید به طور جداگانه در نظر گرفته شود. سه سطح شدت عبارتند از: ۱) نیازمند حمایت؛ ۲۹ نیازمند حمایت زیاد؛ ۳) نیازمند حمایت بسیار زیاد. از طبقات توصیفی شدت نباید به منظور تعیین واجدالشرایط بودن فرد برای دریافت خدمات آموزش و پرورش ویژه استفاده کرد (گنجی، ۱۳۹۳).
۲-۱-۳- کمتوانیذهنی
انجمن ناتوانی های ذهنی آمریکا، تعریفی از کمتوانیذهنی ارائه داده است که نه تنها بر جنبه آکادمیک هوش تأکید دارد بلکه دیگر عوامل مهم شامل رفتار انطباقی، و زمان رخداد ناتوانی را نیز در نظر میگیرد. کمتوانیذهنی به کمکاری ذهنی عمومی که همراه با نقصهایی در رفتار سازگاری است و در طول دوره رشد آشکار میشوند، اشاره دارد (بورکوسکی، کاروترز، هوارد، شاتز و فاریر[۱۳]، ۲۰۰۷).
کمتوانیذهنی به محدودیت قابل ملاحظه در کارکردهای ذهنی و رفتار سازشی گفته می شود که در مهارت های مفهومی (زبان دریافتی، زبان بیانی، خواندن، نوشتن، مفاهیم پول، خودهدایتی)، اجتماعی (مهارت های بین فردی، مسئولیت پذیری، عزت نفس، پیروی از دستورات، اطاعت از قوانین، ممانعت از مورد سوء استفاده قرار گرفتن) و عملی (فعالیتهای زندگی روزمره از قبیل خوردن، جابجایی، دستشویی، لباس پوشیدن و فعالیتهای ابزاری زندگی روزمره یعنی رفتارهای مرتبط با زندگی مستقل از قبیل آماده کردن غذا، خانه داری، حمل و نقل، مصرف درست دارو، مدیریت پول، استفاده از تلفن، مهارت های شغلی) قابل مشاهده است. این ناتوانی قبل از ۱۸ سالگی ظاهر می شود ( انجمن کمتوانیذهنی و رشدی آمریکا[۱۴]، ۲۰۱۰).
۲-۱-۳- ۱- ویژگیهای دانش آموزان کم توانذهنی
-
- این دانش آموزان در توانایی تفکر سریع، استدلال عمیق، به یادآوری راحت، برنامه ریزی راجع به آینده و انطباق سریع با شرایط جدید ضعف دارند.
-
- این دانش آموزان نسبت به همسالانشان ناپختگی بیشتری نشان می دهند و اغلب رفتارها و پاسخهایی را که مناسب کودکان کمسنتر است را بروز می دهند.
-
- در موقعیت یادگیری رسمی سطح تمرکز این دانش آموزان ضعیف است.
-
- این دانش آموزان توسط رویدادهایی که در کلاس درس در اطرافشان رخ میدهد، به آسانی حواسشان پرت می شود.
-
- دانش آموزان با کمتوانیذهنی بسیارکندتر یاد می گیرند و به خصوص انجام تکلیف پیچیده، انتزاعی و چندبعدی برایشان چالشانگیز و گیج کننده است.
-
- بسیاری از دانش آموزان با کمتوانیذهنی در ذخیرهسازی اطلاعات در حافظه بلندمدت مشکلات زیادی دارند.
-
- این دانش آموزان راهبرد مؤثری برای به خاطر سپردن اطلاعات مهم یا تشخیص اینکه چه زمانی اطلاعات باید به خاطر سپرده شوند، ندارند.
-
- دانش آموزان با کمتوانیذهنی در یکپارچهسازی اطلاعات و مفهومسازی مشکل اساسی دارند.
-
- دانش آموزان با کم توانذهنی مهارت های ارتباطی را بسیار کند فرا می گیرند.
-
- یادگیری دانش آموزان با کمتوانیذهنی بسیار وابسته به موقعیت بوده و به ندرت خودبخود آنچه را که در یک مکان یاد گرفتهاند را به بافتهای جدید انتقال میدهند.
-
- به دلیل تجربه مشکلات و شکستهای متعدد در موقعیتهای گوناگون، انگیزش و اعتماد به نفس آن ها بسیار پایین است.
-
- مهارت های خودمدیریتی دانش آموزان با کمتوانیذهنی بسیار ضعیف است.
- بسیاری از دانش آموزان با کمتوانیذهنی فاقد مهارت های اجتماعی پایه هستند (همتیعلمدارلو و شجاعی، ۱۳۹۳).
۲-۱-۳-۲-میزان شیوع
به گزارش انجمن روانپزشکی آمریکا حدود یک درصد جمعیت ناتوانی ذهنی دارند، و نرخ شیوع تابعی از سن است و بر اساس آن تغییر می کند. نرخ شیوع برای ناتوانی ذهنی شدید حدود ۶ در ۱۰۰۰ است. به طور کلی، احتمال اعلام ابتلای مردان به ناتوانی ذهنی خفیف در مقایسه با زنان، به طور متوسط ۱٫۶ به ۱؛ و در مورد ناتوانی ذهنی شدید ، به طور متوسط، ۱٫۲ به ۱ است. علت این اختلاف عوامل ژنتیک مرتبط با جنس و آسیبپذیری بیشتر مردان به آسیب مغزی می تواند باشد (مهدی گنجی، ۱۳۹۳).
۲-۱-۳-۳-سببشناسی
علل ایجاد کم توانی ذهنی را میتوان در چهار گروه تقسیم بندی کرد.