در این خصوص آقایان پرویز تویه و علی بیادی با راهنمایی دکتر منوچهر منطقی پایان نامه ای بنام تدوین راهبرد مناسب برای ورود به بازارهای منطقه (۱۳۸۵) را به رشته تحریر درآورده، با بهره گرفتن از شاخص های کلان نظیر تولید ناخالص کلی، درآمد ملی و … به مقایسه کشورها پرداخته و جهت تولید و صادرات تلویزیون صنام با بهره گرفتن از روش آنتروپی و AHP، به ارزیابی شاخصها پرداخته و کشور پاکستان را به عنوان بازار هدف معرفی و به تدوین استراتژی جهت صادرات این کالا به آن کشور پرداختهاند.
سید محمود قوچانی و فاطمه کاظمی در مقالهای با عنوان کاربرد ماتریس SPACE (2012) به بررسی کامل این ماتریس، چهار عامل تعیین کننده آن، نحوه محاسبه عوامل و چهار منطقه ماتریس پرداخته، استراتژیهای هر قسمت را به طور کامل تشریح نموده اند.
۲ محقق دیگر به نامهای تورلاک و شانل در مقاله ای با عنوان چارچوب فرمولاسیون استراتژی دیوید(۲۰۰۷)، به بررسی و ارزیابی استراتژیک خطوط هوایی ترکیش ایر پرداخته و از ترازنامه و گزارش حسابداری جهت اید ارزیابی استفاده نموده اند.
سازمان بهداشت جهانی در مقاله ای تحت عنوان هپاتیت ب(۲۰۱۲) به تشریح این بیماری پرداخته، این بیماری را ۱۰۰ برابر عفونی تر از بیماری ایدز معرفی کرده، انتشار اندمیک آن را مورد بررسی قرار داده و خاورمیانه را یکی از مناطق اندمیک این بیماری معرفی می کند.
سازمان یونیسف در گزارشی تحت عنوانگزارش دارو و درمان ایران(۲۰۱۲)، در تابلویی تحت عنوان رتبه بندی محیط تجارت دارویی آفریقا و خاورمیانه و جایگاه کشورهای این حوزه را در این صنعت مور مداقه قرار داده جایگاه ایران را در رده ۵۰ ارزیابی میکند در حالی که برخی از کشورهای خاورمیانه نظیر قطر، امارات متحده عربی و بحرین از وضعیت بهتری در این تجارت برخوردارند.
دکتر سعید عطایی در مقاله ای با عنوان جایگاه صنعت واکسن در اقتصاد ایران و جهان، (دکتر سعید عطایی, ۱۳۸۹) به بررسی وضعیت ساخت واکسن در جهان پرداخته، دلایل زیاد بودن هزینه های تولید واکسن را برشمرده و تأکید بر ادامه و توسعه این صنعت در ایران دارد.
دکتر مهبودی نیز در مقاله ای بنام جایگاه بیوتکنولوژی در ایران(جایگاه بیوتکنولوژی در ایران, ۱۳۷۷)، به تحلیل وضعیت این صنعت در ایران و جهان پرداخته و پیشنهاداتی از قبیل ایجاد تمرکز در تصمیم گیری، رفع کمبود نیروی انسانی لازم، ایجاد احساس رقابت بینالمللی و … را مطرح نموده است.
روش تحقیق:
مقدمه
جمع آوری و تحلیل داده ها در مورد موضوع پژوهش یکی از اصلی ترین مراحل هر تحقیق میباشد. با توجه به اینکه جهت تدوین استراتژی نیاز به داده های جامع و کارآمد میباشد، لذا جمع آوری اطلاعات به صورت مناسب می موثرترین گام در انجام پژوهش است. در این پژوهش، اطلاعات ازطریق پرسشنامه گردآوری گردید.
این پژوهش به منظور بررسی وضعیت فروش واکسن هپاتیت ب و تدوین استراتژی صادرات برای این محصول، صورت گرفته است.در این فصل توضیحات لازم در خصوص جامعه پژوهش، روش پژوهش، ابزار پژوهش،روش گردآوری داده ها، مکان و زمان مطالعه، روش تحلیل داده ها ارائه میگردد.
جامعه پژوهش:
با توجه به آنکه جامعه آماری به مجموعه ای از افراد اطلاق می شود که لااقل دارای یک صفت مشخص کننده مشترک باشندو با عنایت به موضوع تحقیق که بررسی وضعیت فروش واکسن هپاتیت ب در انستیتو پاستور ایران میباشد، لذا جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان شاغل در مجتمع تحقیقاتی تولیدی انستیتو پاستور ایران میباشند.تعداد کل مدیران درگیر ساخت واکسن هپاتیت ب ۳۵نفر و تعداد کارشناسان شاغل در این قسمت۷۰۰ نفر میباشند که به عنوان جامعه آماری شناخته میشوند.
حجم نمونه:
پژوهش اغلب با یک یا چند مسئله و یک یا چند سوال آغاز می شود. پژوهشگر به منظور دسترسی به پاسخ سوال یا حل مسئله، به برنامه ریزی پژوهش اقدام میکند. هنگام برنامه ریزی نخستین سوالی که پیش میآید حجم یا اندازه نمونه مورد نیاز است.اندازه نمونه در نتایج پژوهش اثر تعیین کننده ای دارد. با توجه به جامعه آماری و با توجه به نوع تحلیل که تحلیل عاملی اکتشافی بوده، هرچه تعداد متغیرها بیشتر باشد، حجم نمونه نیز باید بیشتر باشد. به عنوان مثال، گورسوچ[۴۱]نسبت ۵ نمونه(پاسخگو یا آزمودنی) به ازای هر یک متغیر را اشاره کرده و معتقد است که حجم نمونه هرگز نباید از ۱۰۰ کمتر باشد. (Lingard H. C. & Rowlinson S., 2006)
سرمدی و همکاران نیز بیان می دارند که تعداد نمونه باید ۴ تا ۶ برابر تعداد گویه ها باشد. ( سرمد،زهره؛و همکاران, ۱۳۸۸)
با عنایت به مطالب فوق با عنایت به این که ۲۶ متغیر مورد بررسی قرار گرفته است که با توجه به نظر گورسوچ ۱۳۰ پرسشنامه می باید توزیع می گردید که تعداد ۱۳۱ پرسشنامه بین کارکنان، مدیران و اعضای هیات علمی شاغل در بخش تولید واکسن هپاتیت ب انستیتو پاستور ایران توزیع گردید و پس از دریافت پاسخ با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و تحلیل عاملی به بررسی متغیرهای موجود در پاسخ نامه پرداخته شد که نتایج آن در فصل بعد تشریح خواهد شد.
روش نمونه گیری:
با توجه به اینکه در این پژوهش جامعه مورد پژوهش از گروههای کوچکتر و متجانس تری تشکیل یافته اند، برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده گردیده است. بدین منظور ابتدا جامعه کارکنان شاغل در مجتمع تحقیقاتی تولیدی انستیتو پاستور ایران به سه طبقه کارکنان ، کارشناسان، و مدیران تقسیم شدند. نتیجه نمونه گیری تصادفی در شکل زیر مشخص گردیده است:
شکل ۴روش نمونه گیری
ابزار پژوهش
در پژوهش انجام یافته جهت جمع آوری اطلاعات لازم پژوهش از پرسشنامه استفاده گردید. برای به دست آوردن شاخصهای مهم صادرات واکسن هپاتیت- ب و اندازه گیری میزان اهمیت آن ها پرسشنامه ای تهیه (پیوست۱) و در بین ۱۳۱ نفر از مدیران، کارکنان و ریاست مجتمع تولیدی انستیتو پاستور ایران، توزیع گردید.