۳-۳- فرایند تحقیق
برای انجام این تحقیق، مراحل زیر طی شده است:
تدوین پرسش آغازین
مطالعات اکتشافی
تدوین مدل مفهومی تحقیق
تعیین ابزار جمع آوری داده ها و تعیین روایی و پایایی ابزار سنجش داده
جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه
تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزار spss
بحث و بررسی و نتیجه گیری
نمودار ۳-۱. فرایند تحقیق
۳-۴- جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس که تا پایان شش ماه اول سال ۱۳۹۳ در این ادارات مشغول میباشند، و تعداد آن ها برابر با ۴۰۲ نفر میباشد. برای انتخاب نمونه از طریق فرمول کوکران نمونه نهایی به تعداد ۱۹۶ نفر که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب میشوند( جدول ۳-۱). البته تعداد پرسشنامه های جمع آوری و برگشت داده شده ۱۸۱ عدد میباشد. بنابرین تحلیل فرضیات بر اساس ۱۸۱ نمونه انجام شده است.
جدول ۳-۱- جامعه آماری
گروه
حجم گروه
حجم نمونه
اداره کل آموزش و پرورش
۱۳۵
n1=65.83
اداره آموزش و پرورش منطقه ۱
۱۴۴
n2=70.21
اداره آموزش و پرورش منطقه ۲
۱۲۳
n3=59.76
تعدادکل
۴۰۲
NT=195.98
ماخذ: اداره امور اداری آموزش و پرورش کل استان هرمزگان
حجم نمونه در هریک از گروه ها با بهره گرفتن از فرمول کوکران محاسبه شده که در جدول (۳-۱) نشان داده شده است. از طریق روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی نمونه انتخاب شد، به این صورت که ابتدا برای به دست آوردن حجم نمونه ابتدا طبق فرمول های زیر تعداد هر گروه در جامعه آماری بر تعداد کل تقسیم و عدد به دست آمده را در تعداد نمونه ضرب کرده و به این ترتیب تعداد هر گروه از نمونه در کل تعداد نمونه تعیین می شود.
۳-۵- ابزار جمع آوری داده ها
برای جمع آوری داده ها به ابزار های گوناگونی نیاز هست. نوع این ابزار تابع عوامل گوناگونی از جمله ماهیت و روش تحقیق است، که با رعایت نکات لازم این ابزار، زمینههای افزایش اعتبار تحقیق را فراهم می آورد ( خاکی، ۱۳۸۹).
در این پژوهش ابتدا به منظور بررسی پیشینه تحقیق و مطالعات انجام شده مرتبط با موضوع پژوهش، هم از منابع کتابخانه ای و هم میدانی استفاده خواهد شد. از این طریق می توان داده های مورد نیاز را از اسناد و مدارک دسته اول، مقاله ها، کتب و منابع اینترنتی به دست خواهد آمد. سپس به منظور گردآوری داده ها از نمونه مورد مطالعه، یعنی کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس از روش میدانی استفاده خواهد شد.
ابزارشامل:
-پرسشنامه اطلاعات شخصی که حاوی سوالات اطلاعات فردی مثل : سن، تحصیلات، وضعیت تاهل، سابقه کار و…میباشد، در مجموع دارای ۴ سوال است و محقق ساخته میباشد.
– رفتار شهروندی:
برای سنجش این متغیر از پرسشنامه ای ۱۵ گویه ای که بر طبق نظریه اورگان تنظیم شده است، و ابعاد آن شامل( نوع دوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب و ملاحظه) میباشد. در طیف لیکرت پنج درجه ای به صورت (کاملا مخالفم،۱؛ مخالفم،۲؛ نه موافقم نه مخالف،۳؛موافقم،۴؛ کاملا موافقم؛۵) نمره گذاری شده است. این پرسشنامه با بهره گیری از نظر استادان، و با مطالعه آزمایشی روی ۳۰ نفر از معلمان تربیت بدنی شهر مشهد پایایی درونی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ ۷۶/۰ به دست آمده است.
– خلاقیت سازمانی:
برای سنجش خلاقیت از، پرسشنامه ۳۰ سوالی، که توسط « رندسیپ» ابداع و در سال ۱۹۷۹ در مجله کارکنان به چاپ رسیده است . ایوانسیوچ و ماتسون[۶۶] در کتاب مدیریت و رفتار سازمانی در فصلی بنام «تصمیم گیری» پرسشنامه خلاقیت رندسیپ را به عنوان ابزاری کامل برای سنجش خلاقیت کارکنان در سازمانهای آموزشی گزارش کردهاند . این پرسش نامه شکل کوتاه شده، پرسشنامه ای که شامل ۵۰ سوال بود که هر سوال به صورت مقیاس پنج ارزشی لیکرت درجه بندی شده است. قهرمان تبریزی و همکاران (۱۳۸۴) طی یک مطالعه مقدماتی برای آزمون روایی آن از ضریب بازآزمایی استفاده کردهاند که ۹۲/۰ به دست آمده است . و برای ضرییب پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده کردهاند که ۷۲/۰ به دست آورده اند.
– تسهیم دانش:
این متغیر توسط پرسشنامه ای ۲۱ سوالی که بر اساس مدل نانسی دیکسون ساخته شده است. تسهیم دانش را در پنج بعد بررسی میکند که عبارتند از: خبره، استراتژیک، پنهان، آشکار و سریالی میباشند. در طیف لیکرت پنج گزینه های که عبارتند از: کاملا مناسب=۵، مناسب=۴، تا حدی مناسب=۳، نا مناسب=۲، کاملا نامناسب=۱ که به ترتیب با ارزش های ۵،۴،۳،۲،۱ نمره گذاری گردیده است، که در مجموع نمره ای که از سؤال ها به دست میآید؛ نمره متغیر (تسهیم دانش) را نشان میدهد. روایی وپایایی این پرسشنامه توسط سرداری پور و منتظری(۱۳۹۲)، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان ۷۵% و ۸۵٫۳% گزارش شده است.
-
- -Organizational Citizenship Behavior ↑
-
- – Organ ↑
-
- – Katz ↑
-
- – Kahn ↑
-
- – Organizational Spontaneity ↑
-
- – Barnard ↑
-
- – Willingness Cooperate ↑
-
- – Human Capital ↑
-
- -Nancy Dixon ↑
-
- -Rabinz ↑
-
- -Lotanz ↑
-
- – Hodson ↑
-
- Ransip ↑
-
- – Bienstock et al ↑
-
- -Appelbaum ↑
-
- – Bvlenv, Trnly & Bludgvd ↑
-
- – Korkmaz&Arpacı ↑
-
- – Hall ↑
-
- – Castro et al ↑
-
- – Bolino & turnley ↑
-
- – Graham ↑
-
- – Van Dyne, Graham & Dienesch ↑
-
- – Podsakoff ↑
-
- – Helping Behavior ↑
-
- – Sportsmanship ↑
-
- – Mackenzie ↑
-
- – Civil Virtue ↑
-
- – Individual Initiative ↑
-
- – Organizational Loyalty ↑
-
- – Blake Lee & Mourman ↑
-
- – Organizational Obedient ↑
-
- – Self Development ↑
-
- – Van Dyne ↑