مقیاس تاب آوری کونورو دیویدسون(CD-RISC):
این پرسشنامه را کانرودیوید سون(۲۰۰۳) با مرورمنابع پژوهشی ۱۹۹۱-۱۹۷۹ حوزه تاب آوری تهیه کردند. بررسی ویژگی های روان سنجی این مقیاس درشش گروه،جمعیت عمومی،مراجعه کنندگان به بخش مراقبت های اولیه،بیماران سرپایی روان پزشکی،بیماران بامشکل اختلالات اضطراب فراگیر،ودوگروه از بیماران استرس پس ازسانحه انجام شده است.تهیه کنندگان این مقیاس براین باورند که این پرسشنامه به خوبی قادر به تفکیک افرادتاب آوراز غیر تاب آوردرگروه های بالینی وغیر بالینی بوده ومی توان در موقعیت های پژوهشی وبالینی مورد استفاده قرار گیرد.پرسشنامه تاب آوری کونورودیویدسون ۲۵ عبارت دارد که دریک مقیاس لیکرت بین صفر(کاملا نادرست)تا پنج (همیشه درست) نمره گذاری می شود.
شیوه های نمره گذاری
نمره گذاری گزینه ها درمقیاس تاب آوری کونور –دیوید سون بدین شرح است:
کاملا نادرست= ۰ به ندرت = ۱ گاهی درست= ۲ اغلب درست = ۳ همیشه درست = ۴
بنابرین طیف نمرات آزمون بین ۰تا ۱۰۰ قراردارد.نمرات بالاتر بیانگر تاب آوری بیشتر آزمودنی است.
ویژگی های روان سنجی:
پایایی خارجی:کونور و دیوید سون ضریب آلفای کزنباخ مقیاس تاب آوری را ۸۹%گزارش کردهاند.همچنین ضریب پایایی حاصل از روش بازآزمایی دریک فاصله ۴متری هفته ای ۸۷%بوده است.
پایایی ایرانی:این مقیاس درایران توسط محمدی(۱۳۸۴)هنجاریابی شده است.وی برای تعیین پایایی مقیاس تاب آوری کونور ودیویدسون از روش آلفای کرنباخ بهره گرفته وضریب پایایی ۸۹%را گزارش کردهاست.در پژوهش حاضرضریب آلفای کرونباخ برابر۸۵% وبرای احراز پایایی برابر ۷۹% بوده است
اعتبار خارجی:نمرات مقیاس تاب آوری کونور ودیویدسون بانمرات مقیاس سرسختی کوباساهمبستگی مثبت معناداروبانمرات مقیاس استرس ادراک شده و مقیاس آسیب پذیری نسبت به استرس شیهان همبستگی منفی معناداری داشتند،که این نتایج حاکی ازاعتبار همزمان این مقیاس است.
اعتبار افتراقی :نمرات مقیاس تاب آوری کونور و دیوید سون درهنگام شروع آزمایش وهمچنین هنگام خاتمه با نمرات مقیاس تجربه جنسی آریزونا همبستگی معناداری نداشت.این مطلب حاکی از اعتبارافتراقی آزمون است.
اعتبار ایرانی:برای تعیین روایی این مقیاس ،نخست همبستگی هردو عبارت با نمره کل مقوله محاسبه وسپس از روش تحلیل عامل بهره گرفته شد.محاسبه همبستگی هرنمره با نمره کل به جزعبارت۳،ضریب های بین۴۱%تا۶۴%را نشان داد.سپس عبارات مقیاس به روش مؤلفه های اصلی مورد تحلیل عاملی قرار گرفتند.پیش از استخراج عوامل برپایه ماتریس همبستگی عبارات،دو شاخص KMOبرابر ۸۷% ومقدار خی دو درآزمون بارتلت برابر۲۸/۵۵۵۶ بودکه هردو شاخص کفایت شواهد برای انجام تحلیل عامل را نشان دادند.
فصل چهارم
یافته های پژوهش
مقدمه
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده پرداخته میشود. برای تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهشی از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی استفاده شد. در سطح توصیفی برای داده های پژوهشی نمونه تحقیق بر حسب جنسیت،پایه تحصیلی وسن از شاخصهای فراوانی ودرصد فراوانی استفاده شد. در سطح استنباطی برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از آزمون رگرسیون ساده و رگرسیون چند متغیری به روش همزمان استفاده شد.
توصیف داده های پژوهشی:
جدول شماره۱: فراوانی و درصد نمونه تحقیق بر حسب جنسیت
جنسیت
فراوانی
درصد
پسر
۱۰۰
۵۰
دختر
۱۰۰
۵۰
جمع کل
۲۰۰
۱۰۰
جدول فوق توزیع فراوانی دانشآموزان برحسب جنسیت را برای نمونه پژوهش نشان میدهد.همان طور که از جدول فوق مشخص است، دانشآموزان دختروپسر در نمونه تحقیق باهم برابرند و فراوانی دانش آموزدختروپسر۱۰۰نفرومعادل ۵۰درصدبود.
نمودار شماره۱:نمودار توصیف نمونه تحقیق بر حسب جنسیت
توصیف نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی:
جدول شماره۲: فراوانی و درصد نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی
پایه تحصیلی
فراوانی
درصد
اول
۵۰
۲۵
دوم
۵۰
۲۵
سوم
۵۰
۲۵
چهارم
۵۰
۲۵
جمع
۲۰۰
۱۰۰
جدول فوق توزیع فراوانی دانشآموزان در مدارس را برای نمونه پژوهش نشان میدهد. همان طور که از جدول فوق مشخص است، دانشآموزان پایه های مختلف تحصیلی در نمونه تحقیق بر حسب پایه تحصیلی برابرندوفراوانی در همه پایه هابافراوانی ۵۰نفرومعادل ۲۵درصدبود.
نمودار شماره۲:نمودار توصیف نمونه تحقیق بر حسب جنسیت
توصیف نمونه تحقیق بر حسب سن:
جدول شماره۳: فراوانی و درصد نمونه تحقیق بر حسب سن
سن
فراوانی
درصد
۱۵تا۱۶سال
۱۱۵
۵/۵۷
۱۷تا۱۸سال
۸۵
۵/۴۲
جمع
۲۰۰
۱۰۰
جدول فوق توزیع فراوانی دانشآموزان در مدارس و بر حسب سن را برای نمونه پژوهش نشان میدهد. همانطور که از جدول فوق مشخص است،دانشآموزان ۱۵ تا۱۶سال،۱۱۵نفر ومعادل ۵/۵۷ درصد از مجموع افراد نمونه پژوهش را تشکیل میدهند.همچنین دانشآموزان ۱۷تا۱۸سال ،۸۵نفر معادل ۵/۴۲درصد مجموع افراد نمونه پژوهش میباشند.
نمودار شماره۳: نمودارتوصیف نمونه تحقیق بر حسب سن درپژوهش حاضر
فرضیه های تحقیق:
فرضیه اول:بین نگرش مذهبی و تاب آوری دانش آموزان رابطه وجود دارد.
به منظور آزمون این فرضیه از آزمون رگرسیون ساده استفاده شد که نتایج آن به شرح جداول ذیل میباشد.
جدول شماره۴:نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون در خصوص آزمون فرضیه
متغیر
میانگین
انحراف معیار
مقدار ضریب همبستگی پیرسون
سطح معنی داری
تاب آوری
۰۷۵/۳
۱۰۷/۱
۴۶۰/۰
۰۰۰/۰
نگرش مذهبی
۹۱۵/۲
۱۹۷/۱
با توجه به مقدار همبستگی به دست آمده و اینکه مقدارP به دست آمده کمتر از ۰۵/۰ میباشد, بنابرین نتیجه می گیریم که بین نگرش مذهبی و تاب آوری دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
جدول شماره۵:خلاصه مدل رگرسیونی
روش
ضریب همبستگی
ضریب تعیین
ضریب تعیین تعدیل شده
خطای استاندارد برآورد
Enter
۴۶۰/۰
۲۱۱/۰
۲۰۷/۰
۹۸۵/۰
برای تجزیه وتحلیل فرضیه اول از آزمون رگرسیون ساده به روش هم زمان استفاده شد.همان طور که در جدول فوق مشاهده می شود ضریب همبستگی چندگانه بین متغیر نگرش مذهبی با متغیر تاب آوری دانش آموزان برابر۴۶۰/۰ میباشد و ضریب تعیین آن برابر ۲۱۱/۰می باشد.به عبارت دیگر ۲۱۱/۰ از تغییرات واریانس متغیر ملاک تاب آوری به وسیله متغیر پیش بین نگرش مذهبی تبیین می شودو ضریب تعیین تعدیل شده نشان میدهد که مدل مورد استفاده ۲۰۷/۰ تغییرات در تاب آوری دانش آموزان را بحساب آورده است.