لازم به ذکر است شیوه اجرا و مراحل انجام پژوهش، در این مرحله به قرار زیر میباشد:
۱-پژوهشگر با بررسی منابع داخلی و خارجی انجام گرفته درباره ادبیات ارزیابی کیفیت در آموزش و پرورش، مجموعه ای از عامل ها،ملاک ها و شاخص های ارزیابی کیفیت را گرداوری و در قالب یک پرسشنامه(در چهاربخش مجزاء مربوط به هر یک از عامل ها) محقق ساخته با طیف پنج درجهای لیکرت طراحی،تدوین و تنظیم نموده است.
۲-توزیع پرسشنامه مربوطه بین کارشناسان صفی و ستادی وزارت آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و و متخصصین دانشگاه برای گرداوری نظرات آن ها به منظور تعیین اعتبار هر یک از این عامل ها،ملاک ها و شاخص ها طراحی شده. البته در پرسش نامه یاد شده، از کارشناسان و متخصصین درخواست شده بود، در صورتی که پیشنهادهایی علاوه بر موارد مطرح شده مد نظر دارند، در فضای خالی انتهای هر عامل،ملاک و شاخص ذکر نمایند.
۳-فرایند توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها از کارشناسان و متخصصین در طی یک پروسه شش ماه انجام گرفت.نظرات کارشناسان و متخصصین در رابطه با هر یک از این عامل ها و ملاک ها و شاخص ها را بعد از گذشت شش ماه به طور کامل گرداوری شدند
۴- کد بندی نظرات کارشناسان و متخصصین و وارد کردن آن در قالب نرم افزار(spss) و انجام محاسبات آماری
۵- انجام محاسبات آمار توصیفی (سنجش امتیاز و میزان مطلوبیت هر یک از این عامل ها،ملاک ها و شاخص ها) و آمار استنباطی (t).
۶-فرایند تعدیل،تلخیص و اعمال نظارت متخصصین در رابطه با هر یک از عامل ها.ملاک ها و شاخص ها
۷-فرایند ساخت پرسش نامه اصلاح شده که حاصل اعمال نظارت متخصصین بوده و طراحی فرم نهایی پرسشنامه به منظور ارائه چارچوب پیشنهادی مورد نظر جهت سنجش کیفیت در نظام آموزش متوسطه کشور
۷- در فرم نهایی بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل آماری و اعمال نظارت و پیشنهادات متخصصین،عامل های جدیدی دیگر اضافه شد، برخی از ملاک ها و شاخص ها حذف و به جای آن ها ملاک ها و شاخص های دیگری معرفی شد. در مجموع در فرم نهایی تعداد ۷ عامل،۳۷ ملاک و۲۵۰شاخص یا نشانگر طراحی و پیشنهاد شد.
مرحله دوم:در این مرحله از پژوهش بر مبنای پرسشنامه نهایی که متشکل از عامل ها،ملاک ها و شاخص های ارزشیابی کیفیت در مدارس متوسطه نظری بود برای هر از عامل های معلم،دانش آموز،مدیر و فضا و تجهیزات مدارس پرسشنامه ای مجزا در قالب طیف پنج درجه ای لیکرت طراحی گردید.سپس پرسشنامه های طراحی شده جهت تأیید اعتبار در اختیار اساتید راهنما و مشاور قرار گرفت.
پس از تأیید پرسشنامه های مربوطه توسط اساتید راهنما و مشاور ، پیمایش نظرات معلمین،دانش آموزان و مدیران و فضا و تجهیزات صورت گرفت. در این مرحله از پژوهش،پرسشنامهای که برای هر یک از عوامل مذکور طراحی شده بود در اختیار نمونه مورد پژوهش قرار گرفت و پژوهش وارد فاز نهایی اجرا قرار گرفت.در این فرایند متأسفانه آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلات اداری،سازمانی و ندادن اطلاعات به طور کامل مخالف اجرای پرسشنامهها شد که با روشنگری های انجام گرفته،آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خود با اصلاح پرسشنامه های معلم،مدیر و دانش آموزان و همچنین حذف کامل پرسشنامه فضا و تجهیزات حاضر به اجرای پرسشنامهها شد و در نهایت داده های حاصل از اجرای پرسشنامه های مربوطه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
روش های تحلیل داده ها:
تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق بر اساس دو روش آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.در تجزیه و تحلیل داده های به شکل توصیفی از میانگین، واریانس، انحراف استاندارد، خطای استاندارد میانگین استفاده شده و در تجزیه و تحلیل داده های به شکل استنباطی از آزمون (t) تک نمونه ای (با ضریب اطمینان ۹۵/۰ و اشتباه مجاز ۰۵/۰ ) استفاده شده است.
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته ها
-
- -word bank ↑
-
- – OECD ↑
-
- – Scotland council (2002). Standards and Quality Report. ↑
-
- -Accreditation Model. ↑
-
- -Internal Evaluation. ↑
-
- -External Evaluation. ↑
-
- -Factors. ↑
-
- -Criterions. ↑
-
- -Indicator/ Indexes. ↑
-
- – Anderson ↑
-
- -پژوهش حاضر با توجه به محدودیت های اجرایی و سازمانی فقط چهار عامل دانش آموز،معلم ،مدیریت و فضا و تجهیزات انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. ↑
-
- – Estafel beam ↑
-
- -khavas ↑
-
- -bula.h.s ↑
-
- – Robbins, S. P. ↑
-
- – Kvmbz, Philip. ↑
-
- – stuffle beam ↑
-
- – Cowly ↑
-
- -Tyler ↑
-
- -Bloom ↑
-
- -bula.h.s ↑
-
- – Warthen & sander ↑
-
- Context ↑
-
- Input ↑
-
- Process ↑
-
- Product ↑
-
- -The british standards institution.(BSI)- ↑
-
- – Fatma Mizikaci . ↑
-
- -Campell and Rozsnayi. ↑
-
- -O’Neill and Palmer, ↑
-
- -Rutgers ↑
-
- -Banathy, B.H. ↑
-
- -Fitness for use ↑
-
- – Marmar mukhopadhyay ↑
-
- – Kaufman and Herman ↑
-
- -Adelman ↑
-
- Minimal Quality Control. ↑
-
- Promotion Quality Assurance. ↑
-
- Radccliff ↑
-
- – Dressel ↑
-
- -Eaton ↑
-
- Internal Evaluation. ↑
-
- Site – Visit. ↑
-
- Action (Judgment) by Accrediting Organization. ↑
-
- Angoing External Review. ↑
-
- -Internal evaliution ↑
-
- -Utilization – focus. ↑
-
- -External Evaluation. ↑
-
- -،Dubois ↑
-
- – Wanzare & Kenneth ↑
-
- ۷٫Wanzare.Zahariah&Ward.Kenneth.L, ↑
-
- – salis ↑
-
- – Catton ↑
-
- -(CIPP) ↑
-
- – Virginia Board of Education ↑
-
- – Ministry of Education, Hong Kong ↑
-
- – Middle States Association of Colleges and Schools phladelphia ↑
-
- – Anderson،Lena. ↑
-
- -Battana،N. ↑
-
- -willis- Willis, C.A.J. ↑
-
- -NCES. ↑
-
- -OESD. ↑
-
- -پژوهش حاضر با توجه به محدودیت های اجرایی و سازمانی فقط چهار عامل دانش آموز،معلم ،مدیریت و فضا و تجهیزات انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. ↑