۱-۵-۴- قلمرو تحقیق
قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی تحقیق حاضر عبارت است از تأثیر ارتباطات مبتنی بر همکاری بر معیارهای عملکرد روابط با در نظر گرفتن نقش میانجی قابلیتهای مرتبط با بازار
قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق واحدهای صنعتی متوسط و بزرگ استان زنجان است که در زمان انجام تحقیق فعال محسوب میشوند.
قلمرو زمانی: این تحقیق با بهره گرفتن از داده های منتهی به اردیبهشتماه سال ۱۳۹۴ انجام میشود.
۱-۵-۵- مدل مفهومی تحقیق
پس از مطالعه پیشینه موضوع در ادبیات خارجی و داخلی که بهتفصیل در فصل دوم آمده است، مدل مفهومی پژوهش ین چن چون (۲۰۱۳)، به صورتی که در شکل ۱-۱ نشان دادهشده، معرفی میشود.
شکل (۱-۱): مدل مفهومی تحقیق
ارتباطات مبتنی بر همکاری
(جنبهها)
-
- فراوانی
-
- بازخورد متقابل
-
- تشریفات
- عقلانیت
معیارهای عملکرد روابط
- عملکرد متمرکز بر مشتری
(نتایج متمرکز بر مشتری)
- عملکرد همکاری مشتری
(نتایج دوتایی)
- عملکرد مالی
(نتایج متمرکز بر فروشنده)
قابلیتهای مربوط به بازار
-
- قابلیت بازار پیوند
- قابلیت بازاریابی
دیدگاه رابطهای
دیدگاه مبتنی بر منابع
دیدگاه مبتنی بر منابع
منبع: مدل ین چون چن، ۲۰۱۳
۱-۶- تعریف مفهومی متغیرها
۱-۶-۱- ارتباطات مبتنی بر همکاری: تحقیقات نشان میدهند که روابط بلندمدت و باکیفیت با مشتریان، یک شرکت را به طور بالقوه، قادر به ایجاد مزیت رقابتی نسبت به شرکتهایی بدون این رابطه میکند (اندرسون، فورنل، و راست[۱۵]، ۱۹۹۷؛ گانسان، ۱۹۹۴). در این خصوص، ارتباطات بین خریداران و فروشندگان، نقش مهمی در ایجاد و حفظ روابط متقابل ایفا میکند (مورگان و هانت، ۱۹۹۴؛ پالماتیر و همکاران، ۲۰۰۶؛ وتیز و جاپ، ۱۹۹۵). بهویژه، کیفیت ضعیف ارتباطات نه تنها به تبادل روابط متقابل خسارت وارد میکند (موهر و همکاران، ۱۹۹۶)، بلکه مانع از تبادل اطلاعات بین شرکت و مشتری میشود (فرازیر و سامرز، ۱۹۸۴؛ جاورسکی و کوهلی،۲۰۰۶). بنابرین، محققان بر روی ارائه راهبردهای عملی برای مدیران برای طراحی استراتژیها و برنامه های مؤثر ارتباطات مبتنی بر همکاری، توجه دارند (جوشی، ۲۰۰۹؛ موهر و نوین، ۱۹۹۰؛ موهر و همکاران، ۱۹۹۶, پااولراج و همکاران، ۲۰۰۸). موهر و نوین (۱۹۹۰) نشان میدهند که، استراتژیهای ارتباطات مبتنی بر همکاری برای ایجاد جریان باز و دوسویه اطلاعات بین شرکت و مشتری، سازنده هست. جوشی (۲۰۰۹)، کار موهر و همکاران (۱۹۹۶) را برای تعیین ۴ جنبه ارتباطات مبتنی بر همکاری ازجمله فراوانی، بازخورد متقابل، تشریفات، و عقلانیت، گسترش داده است. بر این مبنا، چارچوب مفهومی ما اشاره میکند که ارتباطات مبتنی بر همکاری دارای دو مسیر برای تأثیر بر نتایج عملکرد روابط هست. در مسیر اول، بر طبق دیدگاه روابط، ارتباطات مبتنی بر همکاری به طور مستقیم بر نتایج عملکرد روابط تأثیر میگذارد. در مسیر دوم، بر مبنای دیدگاه مبتنی بر منابع (RBV) ارتباطات مبتنی بر همکاری به طور غیرمستقیم، بر نتایج عملکرد روابط از طریق نقشهای تعدیلکننده قابلیتهای مرتبط با بازار، تأثیر میگذارد.
۱-۶-۲- قابلیت پیوند با بازار: قابلیت پیوند با بازار بدین گونه تعریف شده است که تا چه حد سازمان، روابط بادوام با مشتریان و تأمینکنندگان ایجاد و حفظ میکند و روابط قوی با اعضای کانال ایجاد میکند (مورمان و اسلوتگراف[۱۶]، ۱۹۹۹؛ سانگ، ناسون و بندتو[۱۷]، ۲۰۰۸؛ سانگ و همکاران، ۲۰۰۷).
۱-۶-۳- قابلیت بازاریابی: قابلیت بازاریابی نیز بدین گونه تعریف میشود؛ به عنوان دامنهای که سازمان، دانش مربوط به مشتریان و رقبای خود و آگاهی در تقسیمبندی و مورد هدف قرار دادن بازارها، را در هماهنگی فعالیتهای مرتبط با بازاریابی، و در طراحی برنامه های تبلیغاتی و قیمتگذاری مؤثر بهبود میبخشد (سانگ و همکاران، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸؛ سریواستاوا و همکاران، ۲۰۰۱). همینطور، این قابلیتها بر مبنای دانش بازار میباشند (دای، ۱۹۹۴؛ مورای و همکاران[۱۸]، ۲۰۱۱).
۱-۶-۴- عملکرد متمرکز بر مشتری: عملکرد متمرکز بر مشتری به سطح رضایت مشتری و وفاداری ارائه شده از طریق محصولات و خدمات باکیفیت اشاره دارد (مورمن و راست[۱۹]، ۱۹۹۹).
۱-۶-۵- عملکرد همکاری مشتری: عملکرد همکاری مشتری، اشاره به سطح اقدامات هماهنگ و مکمل بین مشتری و شرکت در تلاش آن ها برای به تحقق اهداف متقابل دارد (مورگان و هانت، ۱۹۹۴؛ پالماتیر و همکاران، ۲۰۰۶).
۱-۶-۶- عملکرد مالی: عملکرد مالی، به میزان توانایی شرکت برای رشد سود و فروش تعریف میشود (مورمان و راست، ۱۹۹۹؛ پالماتیر و همکاران، ۲۰۰۶).
۱-۷- روش تجزیه وتحلیل داده ها
داده های گردآوریشده از طریق پرسشنامه، با بهره گرفتن از نرمافزارهای SmartPLS و SPSS در قالب روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیهو تحلیل قرار میگیرند.
۱-۸- ساختار تحقیق
پژوهش حاضر در پنج فصل ارائه شده است. در فصل اول کلیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم به بررسی مبانی نظری و پژوهشهای داخلی و خارجی جهت حمایت از فرضیهها و روش تحقیق اختصاص دارد. در فصل سوم به روششناسی تحقیق پرداخته و در قالب آن فرضیات تحقیق، مدل تحقیق، جامعه آماری، روش نمونهگیری، شیوه جمع آوری داده ها و نحوه تجزیهو تحلیل آن ها تشریح میگردد. در فصل چهارم داده های گردآوریشده از طریق مطالعه میدانی تجزیهو تحلیل میشود و درنهایت در فصل پنجم، یافته های تحقیق ارائه شده و بر اساس آن ها پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی تحقیق بیان میشود. در آخر نیز منابع داخلی و خارجی مورد استفاده در پژوهش ارائه میگردد. شکل ۱-۲ نمایی از ساختار پژوهش حاضر را نشان میدهد.
فصل اول
کلیات تحقیق
فصل دوم
مروری بر ادبیات موضوع
فصل سوم
روششناسی تحقیق
فصل چهارم
تجزیهو تحلیل داده ها
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادات
شکل (۱-۲): ساختار تحقیق
منبع: کلیات تحقیق
۱-۹- خلاصه و جمعبندی فصل اول
در این فصل کلیات تحقیق و خلاصهای از مطالب پیش رو ارائه شد. ابتدا به بیان مسئله و توضیح اهمیت موضوع پژوهش پرداخته و سپس اهداف و فرضیات را مطرح کردیم. در ادامه روششناسی پژوهش به صورت مختصر ارائه شد که در آن به معرفی نوع تحقیق، ابزار و شیوه گردآوری اطلاعات، جامعه و نمونه آماری و قلمرو تحقیق پرداختیم. سپس مدل مفهومی تحقیق، ارائه شده و پس از آن به روش تجزیهو تحلیل داده ها اشاره کردیم. در انتها نیز به تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش پرداختیم.
فصل دوم:
مروری بر ادبیات موضوع