ابراز وجود حفاظتی: این مهارت ها در واقع دفاعهایی کلامی در برابر فریب، عیب جویی یا گستاخی دیگران هستند. نام اولین مهارت صفحه گرامافون خراب است یعنی فرد اظهار وجود می کند و سپس مدام گفته خود را تکرار می کند. دومین مهارت غبارآلود کردن است: یعنی در ظاهر انتقاد دیگران را میپذیریم اما عملاً در رفتارمان تغییری ایجاد نمیکنیم. در واقع این دو مهارت شکلهای بنیادی ابراز وجود هستند و بهتر است از آن ها در برابر انتقادهای تکراری یا نابجای دیگران استفاده کنیم. سومین مهارت فرا ابراز وجود است که طی آن وقتی شخص راه چارهای پیدا نمیکند به جای یافتن راه حل نظر کلیتری میدهد(هارجی و همکاران(؟)؛ ترجمه فیروز بخت و همکاران، ۱۳۸۴: ۱۶).
۲-۱-۳-۲- عوامل تأثیرگذار بر جرات ورزی
برای استفاده مناسب و مؤثر از ابراز وجود عوامل مختلفی تأثیر گذار هستند:
۱- محتوا: محتوای عملی ابراز وجود عبارت است از ابراز حقوق و بر زبان آوردن اظهاراتی که
این ابراز حقوق را مناسب و مسئولانه جلوه می دهند(بهرامی، ۱۳۷۴؛ به نقل از محبی و همکاران، ۱۳۸۴).
۲- عناصر پنهان: منظور از عناصر پنهان، آن دسته از افکار، ایده ها و احساساتی هستند که بر توانایی فرد برای ابراز وجود تأثیر میگذارند. بسیاری از صاحب نظران، اهمیت پاسخهای پنهان را در ابراز وجود تأیید کرده اند. این عناصر عبارتند از:
دانش: برای ابراز وجود باید از حقوق خود و نحوه احقاق آنها با خبر باشیم. اما همیشه این طور نیست و گاهی لازم می شود وضعیت دیگران را در رابطه با حقوقمان مورد بررسی قرار دهیم. به این بررسی، واقعیت آزمایی گفته می شود(همان منبع). عناصر پنهان شامل:
اعتقادات: پیش شرط تغییر میزان ابراز وجود افراد ایجاد تغییر در اعتقادات و انتظارات آنان یا بازسازی شناختی میباشد. معمولاً اظهار نظرهای مثبت و منفی افراد سلطهپذیر در مورد خودشان در وضعیتهای تعارض برانگیز به یک اندازه است، اما در مورد اشخاصی که اهل ابراز وجود هستند اظهار نظرهای مثبت دو برابر اظهارات منفی است. گذشته از عوامل دیگر، آموزش مستقیم در زمینه توصیه خود انگیخته به خود نیز موجب افزایش میزان ابراز وجود افراد می شود(همان منبع).
ادراک اجتماعی: اشخاصی که قادر به ابراز وجود نیستند درک دقیقی از رفتار دیگران ندارند(همان منبع).
فرایند: نحوه ارائه پاسخهای جسورانه هم نقش مهمی در موقعیت این پاسخها دارند(همان منبع).
۳- پاسخهای غیرکلامی:
در ابراز وجود، رفتارهای غیر کلامی تأثیر بسزایی دارند. بعضی از این رفتارها شامل موارد ذیل میباشند:
سطح تماس چشمی، اجتناب از حالات چهره های نامناسب، استفاده صحیح از ژستها در حین صحبت و به کار بردن ژستهای نامشخص در حین گوش دادن، راست نگهداشتن بدن، استفاده از پیرا زبانهای مناسب(زمان پاسخدهی اندک، دادن پاسخهای غیر طولانی، صلابت،
بلندی صدا و تغییر دادن لحن آن و قاطعیت زیاد)(همان منبع).
۴- جنسیت:
هم مردها و هم زنها برای طرفهای همجنس خود بیشتر ابراز وجود میکنند، ابراز احساسات منفی از سوی اعضای جنس مخالف را بیشتر میپذیرند و در روابط همجنسها برخوردهای پرخاشگرانه شایعتر است(همان منبع).
۵- شرایط ابراز وجود:
شرایط نیز عامل مهمی است. اشخاص گاهی در یک وضعیت میان فردی ابراز وجود میکنند و در وضعیتی دیگر ابراز وجود نمیکنند. علاوه بر این افراد در ابراز وجودهای منفی مشکلی ندارند، اما نمی توانند ابراز وجودهای مثبتی انجام دهند. برخی افراد در خانه به راحتی ابراز وجود میکنند، اما در محیط کار نمی توانند ابراز وجود کنند و یا بر عکس. در این موقع باید بر وضعیت استراتژی های مناسب برای غلبه بر مشکلات تمرکز کنیم(همان منبع).
۶- فرهنگ:
اصولاً ابراز وجود یک مفهوم فرهنگی است، یعنی ابراز وجودهای که در اروپا یا آمریکا مناسب هستند در فرهنگهایی که فروتنی، بردباری یا خدمتگذاری را مقدس میدانند ممکن است شایسته و مناسب نباشد(همان منبع).
۷- طرف مقابل:
افرادی که اهل ابراز وجودند ابراز وجودهای دیگران را بیشتر میپذیرند. در حالی که آزمودنیهای کمجسارت به ابراز وجودهای دیگران واکنش منفی نشان می دهند(همان منبع).
۲-۱-۳-۳- کارکردهای جرات ورزی
مهارت ابراز وجود(جرات ورزی) به فراخور موقعیت، چند هدف را برآورده میسازد. استفاده ماهرانه از ابراز وجود به فرد کمک می کند تا:
-
- جلوی پایمال شدن حقوق خود را بگیرد.
-
- تقاضاهای نامعقول دیگران را رد کند.
-
- بتواند از دیگران درخواستهای معقولی کند.
-
- با مخالفتهای نامعقول دیگران برخورد درست و مؤثری نماید.
-
- حقوق دیگران را به رسمیت بشناسد.
-
- رفتار دیگران در برابر خود را تغییر دهد.
-
- از تعارضات پرخاشگرانه غیر ضروری خودداری کند.
- در هر موردی موضع خود را با اعتماد به نفس و آزادانه مطرح کند(محبی و همکاران، ۱۳۸۸).
۲-۱-۳-۴- آموزش جرات ورزی
برنامه آموزش جرات ورزی بدین منظور طرح ریزی می شود تا عقاید و رفتارهای جرئتمندانه افراد را بهبود بخشد به طوری که آنها بتوانند با دیدی بهتر به خود نگریسته، به خود اعتمادی برسند، به طور مناسب عواطف و تفکرات فردی خود را نشان دهند و در نتیجه روابط میان فردی مؤثرتری را با دیگران برقرار نمایند(آلبرتی و امونز[۴۶]، ۲۰۰۱؛ لاندازابل[۴۷]، ۲۰۰۱؛ وستون و ونت[۴۸]، ۱۹۹۹). هدف آموزش قاطعیت یا جرات ورزی، یاد دادن هنر ارتباط عمیق با دیگران، برخورد جدی با کار، زندگی و تسلط بر خویش است. این آموزش به طور گسترده ای برای سنین مختلف و پیشزمینه های متفاوت مورد استفاده قرار گرفته است. تأثیر مثبت آن روی قاطعیت، عزت نفس، خود، تعاملات بین فردی، مهارت های ارتباطی و اعتماد بین زوجین و نیز کاهش میزان اضطراب اجتماعی دیده شده است(صاحب الزمانی، ۱۳۸۸). ولپی[۴۹](۱۹۵۸)، اولین کسی بود که اصطلاح جرات ورزی(ابراز وجود) را به کار برد و اصل بازداری دو جانبه رامطرح ساخت. هدف آموزش جرات ورزی این است که به افراد کمک کند تا دیدشان را نسبت به خود تغییر دهند، ابراز وجودشان را افزایش دهند، به طور معقولی خلق و خو و افکارشان را بیان کنند و از این طریق بر اعتماد به نفس خود بیفزایند(همان منبع: ۴). آموزش جرات ورزی بر اساس این فرضیه عمل می کند که داشتن روابط بین فردی سالم در انسجام و تکامل شخصیتی فرد نقش اساسی دارد. بک بر اساس تحقیقات رابرت آلبرتی که در زمینه قاطعیت درمانی شهرت جهانی دارد، چنین اظهار می نماید: آموزش قاطعیت به نامهای یادگیری مهارت های اجتماعی و رفتار درمانی در زمینه قاطعیت شناخته شده و بر اساس تئوری گشتالت پایه گذاری گردیده است(محبی و همکاران، ۱۳۸۸). کاپلان و سادوک در زمینه آموزش قاطعیت چنین اظهار میدارند که قاطعیت درمانی یکی از آموزشهای مهارت اجتماعی است که به فرد آموزش میدهد چگونه در موقعیتهای مختلف اجتماعی به صورت مناسب واکنش نشان داده، عقیده و نقطه نظرات خود را به روشی پذیرفته شده ابراز دارد(همان منبع).