۲ ) تحقیقات بنیادی۲: هدف اساسی این تحقیقات آزمون نظریه ها، تبیین روابط بین پدیده ها و افزودن به دانش موجود در یک زمینه خاص است. تحقیقات بنیادی ، نظریه ها را بررسی کرده، آن ها را تأیید، تعدیل یا رد میکند.
۳ ) تحقیق و توسعه[۶۶]: فرآیندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده آموزشی (طرحها، روشها و برنامه درسی) انجام می شود.
ب) تحقیقات علمی بر اساس نحوه گرد آوری داده ها ی مورد نیاز را می توان به دو دسته تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی تقسیم کرد .
۱ ) تحقیق آزمایشی[۶۷]: به منظور برقراری رابطه علت و معلولی میان دو یا چند متغیر از طرحهای آزمایشی استفاده میشود. برای این منظور، گروههای آزمایشی و گواه، مورد نظر قرار می گیرند و از طریق آن ها تفاوتهای میان آزمودنی ها کنترل می شود (سکاران، ۱۳۸۰). ویژگی های این نوع تحقیق آن است که :
-
- متغیر های مستقل دستکاری می شود.
-
- سایر متغیر ها به جز متغیر وابسته ثابت نگاه داشته و کنترل میشوند.
- تأثیر های متغیر مستقل بر متغیر وابسته مشاهده می شود.
۲ ) تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی)[۶۸] : شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف نمودن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی میتواند صرفاً برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد. از این رو هدف هر مطالعه توصیفی عبارت است از تشریح جنبه هایی از پدیدههای مورد نظر پژوهشگر و با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی و نظایر آن. تحقیقات توصیفی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:
-
- تحقیقات پیمایشی[۶۹]
-
- تحقیق همبستگی[۷۰]
-
- اقدام پژوهی[۷۱]
-
- بررسی موردی[۷۲]
- علی مقایسه ای[۷۳].
برای بررسی توزیع ویژگی های یک جامعه آماری روش پیمایشی به کار می رود. تحقیق پیمایشی را به سه دسته تقسیم میکنند : ۱- روش مقطعی[۷۴]، ۲- روش طولی[۷۵] ۳- روش دلفی[۷۶].
روش مقطعی به منظور گردآوری داده ها دربارۀ یک یا چند صفت در یک مقطع از زمان از طریق نمونه گیری انجام می شود. این گونه پژوهش به توصیف جامعه بر اساس یک یا چند متغیر می پردازد (سرمد و دیگران، ۱۳۸۱). بدیهی است برای موضوع خاص، تنها یک روش تحقیق وجود ندارد. با توجه به موضوع مورد مطالعه روش یا روش های تحقیق متناسب با آن را محقق باید به کار گیرد، و چه بسا در بسیاری از مطالعات، استفاده از چندین روش تحقیق مختلف مناسب باشد. روش تحقیق به کار برده شده از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، از آن جهت که تصویری از وضعیت موجود ارائه میدهد تحقیق توصیفی است که از شاخه روش های پیمایشی میباشد. پژوهشگر در اینگونه تحقیقات سعی میکند تا ” آنچه هست ” را بدون هیچ گونه دخالتی یا استنتاج ذهنی گزارش دهد و نتایج عینی از موقعیت بگیرد (نادری و سیف نراقی، ۱۳۷۳). بعضی از مشخصات تحقیقات توصیفی عبارتند از :
-
- تجربی نمی باشد. زیرا با روابط میان متغیر های دستکاری نشده در موقعیت های طبیعی سر کار دارد.
-
- در این تحقیق ها فرصیه هایی ساخته و آزمودنی میشوند.
-
- برای رسیدن به تصمیمات یا قوانین کلی، روش های منطقی استدلال استقرایی، قیاسی به کار می رود.
-
- در این تحقیقات اغلب از روش های نمونه گیری استفاده می شود تا هنگام استنباط خصایص جامعه، از روی مشاهدۀ نمونه بتوان خطای آن را برآورد کنند.
- متغیر ها و روشها را هر اندازه که ممکن است دقیق و کامل توصیف میکند، به گونه ای که سایر پژوهشگران بتوانند تحقیق را تکرار کنند..
۳-۳) مراحل انجام تحقیق
در تحقیق حاظر پس از تهیۀ طرح تحقیق و مطالعه و جمع آوری مبانی نظری آن، الگوی مفهومی عوامل مؤثر بر انتخاب مصرف کنندگان ارگانیک طراحی گردید، سپس پرسشنامه ای برای نمونه آماری تحقیق تهیه شد و در ادامه پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامهها و بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها ی حاصل از آن ها نتیجه گیری و پیشنهادات اراﺋﻪ گردید. در شکل (۳-۱) این مراحل اراﺋﻪ شده است.
تهیۀ طرح تحقیق
مطالعه و جمع آوری ادربات موضوع
طراحی، توزیع و جمع آوری پرسشنامه اولیه
بررسی روایی و پایایی
توزیع و جمع آوری پرسشنامه نهایی
تجزیه و تحلیل داده ها
نتیجه گیری و پیشنهادات
شکل (۳-۱). مرحل انجام تحقیق
۳-۴) روش گردآوری (جمع آوری) اطلاعات
برای تکمیل مباحث فصول مختلف در تحقیق حاضر از دو روش زیر استفاده شده است :
۱ – روش کتابخانه ای[۷۷] : در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق و پیشینه آن از کتابها ، پایان نامه ها ، مقالات و پایگاهای اطلاعاتی استفاده شده است .
۲ – روش میدانی[۷۸] : از ابزار پرسشنامه[۷۹] برای گردآوری نظریا مشتریان (اطلاعات اولیه) استفاده شد .
۳-۴-۱) ابزار گردآوری اطلاعات
ابزار گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه میباشد. پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه از سؤالاتی است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را ارائه میدهد؛ این پاسخ، داده مورد نیاز محقق تحلیل میکند. از طریق سؤالهای پرسشنامه می توان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد. به تجربیات قبلی فرد پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام میدهد، آگاهی یافت (خاکی، ۱۳۸۸).
۳-۵) جامعه آماری[۸۰]
جامعه آماری عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقه مند هستیم یافته های پژوهش را به آن ها تعمیم دهیم (سرمد و دیگران، ۱۳۸۱). در این تحقیق جامعه آماری کلیه مصرف کنندگان و افرادی میباشد که برای انتخاب و خرید مرغ سبز وارد فروشگاه های عرضه کننده ﺁن در استان گیلان میشوند.
روش و طرح نمونه برداری
به منظور تسریع و تسهیل و صرفه جویی در وقت و هزینه، و برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از روش نمونه گیری استفاده شده است. به طور کلی، نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان نماینده آن جامعه (دلاور ، ۱۳۸۰). در صورتی که نمونه نماینده واقعی جامعه نباشد، به عبارت دیگر اگر نمونه دارای اریب باشد، پیشبینی صحیح و دقیق درباره پارامترهای جامعه امکان نخواهد داشت.
۳-۶) نمونه آماری