در سال ۱۹۹۵ گروهی به نام ” فرشتگان اینترنت “(Cyber Angels) برای کمک به کاربران در مقابل فجایح “گشت زنان اینترنتی” شکل گرفت.
۴- قمار بازی :
در تحقیقات Pratarelli و همکاران در سال ۱۹۹۹، ۴ درصد از کاربران ذکر کردند که در اینترنت قماربازی میکنند.
خرید وفروش سهام، حراجهای اینترنتی مانند ebay هم طبق تحقیقات Youngو Orazack جزو رفتارهای قماربازی مرضی به شمار میآیند که به فرد احساس قدرت و هیجان میدهد.
۵- فضاهای چندین کاربری (MUDS) :
شامل بازیهای با مضامین جنگهای فضایی و دوئلهای قرون وسطایی میشود که کاربران در آن ها میتوانند شخصیتهای خاصی را انتخاب کنند و با این نقشهای خاص با دیوها بجنگند و به خرید وفروش اسلحه بپردازند. این محیطها همچنین قابلیتهای اتاقهای گپ را نیز دارند. طبق تحقیقات Young در سال ۱۹۹۷ استفاده از محیطهای MUDS یکی از دو فعالیتهای اینترنتی اعتیاد آور هستند به این علت که در این فضاها اشخاص میتوانند شخصیت خود را عوض کنند و با شخصیتهایی خیالی در دنیای خیالی خود زندگی کنند.
۶- اتاقهای گپ :
یکی دیگر از ۲ فعالیتی که در اینترنت بیشتر اعتیادآورند، گپ زدن در اتاقهای گپ است. (Griffith 2000، Young 1998 ) اتاق گپ محلی است که در آن کاربران میتوانند با بقیه گفتگو کنند. این اتاقها در تمام ساعات شبانه روز فعال هستند و کاربران میتوانند در آن واحد با چند نفر گفتگو کنند وارتباطاتی در سطوح مختلف با دیگران داشته باشند.
۷- خرید اینترنتی :
یکی از قسمتهای جذاب اینترنت، خرید کالا از طریق شبکه است. که با حراج اینترنتی یا خرید سهام تفاوت دارد. این قسمت، کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است.
۸- جمع آوری اطلاعات :
یک نوع فعالیت نسبتا خوش خیم در اینترنت است. در اینترنت محیطهای خاصی برای جستجو وجود دارد که افراد برای پیدا کردن منابع و علایق خود میتوانند در آن جستجو کنند. این نوع فعالیت، بندرت اعتیاد اور است. (۱۱)
Young در سال ۱۹۹۶ تحقیقی بر روی ۶۰۵ نفر از کاربران اینترنت انجام داد، که نشان میدهد نوع استفاده از اینترنت در افراد وابسته به اینترنت و افراد غیروابسته به آن متفاوت است.
جدول ۱-۱
نوع استفاده از رایانه
غیر وابسته ها
وابسته ها
بخشهای مختلف
۷%
۳۵%
اتاقهای گپ
۵%
۲۸%
MUDS
۱۰%
۱۵%
گروههای جدید
۳۰%
۱۳%
پست الکترونیکی
۲۵%
۷%
سایتها
۲۴%
۲%
قسمتهای اطلاعاتی
همان گونه که طبق جدول ۱-۲ ملاحظه میشود، اتاقهای گپ و محیطهای MUD، رایج ترین قسمتهایی از اینترنت هستند که افراد وابسته به اینترنت را جذب خود میکنند.(۱۶)
تفاوت جنسیت و نوع کاربری از رایانه و اینترنت :
به طور کلی، جنسیت یکی از عواملی است که نوع کاربری و دلایل زیربنایی برای استفاده از اینترنت را تحت تاثیر قرار میدهد. عامل اساسی در اینجا پیش فرضهایی است که در جامعه برای زن ومرد در نظر گرفته میشود.
به نظر میرسد مردها از بازی های تعاملی که مستلزم قدرت و تسلط است، لذت میبرند. این بازی ها از بازی های ویدیویی از این جهت متفاوت هستند که حالت تعاملی دارند و رتبه و مقام هریک در آن مشخص میشود. بنابرین وقتی کسی برنده میشود، برای او شخصیتی به وجود میآید که باعث تشخص و مقام او در بین دیگران میشود. جنبههای خشونت و تسلط حاکم بر این بازی ها چیزی است که باعث لذت مردها میشود. (۳)
طبق تحقیقات Cooper در سال ۲۰۰۰، زنان بیشتر از مردان علاقهمند به صرف وقت در محیطهای گپ با موضوع جنسی هستند و مردها بیشتر به وقت گذراندن در صفحات با موضوع هرزه نگاری هستند. مردان تمایل دارند تجربیات جنسی داشته باشند و از طریق بینایی تحریک شوند در حالی که زنان به برقراری ارتباط و تعاملات علاقهمند هستند. (۲۳)
زن ها بیشتر از مردها سعی میکنند ظاهر جسمانی خود رااز دیگران پنهان کنند. معیارهای زیبایی در هر فرهنگی فرق میکند. بنابرین زن هایی که با این معیارها خودشان را متناسب نمیدانند و یا خود راچندان جذاب نمیبینند، بدون ترس از برملاشدن آن میتوانند فرصت این ارتباطات را به دست آورند. این تفاوتها به نوعی نشان دهنده نوع نگرشی است که جامعه برای مرد و زن در نظر میگیرد. (۳)
تشخیص
تشخیص اولیه به علت اینکه هنوز معیارهای تشخیصی معینی برای اعتیاد به اینترنت در DSM- IV- TR ذکر نشده، مورد اختلاف است.
تشخیص اعتیاد به اینترنت به علت خاصیت ذاتی مرضی آن با بهره گرفتن از معیارهای قماربازی بیمارگونه در DSM-IV-TR داده میشود. زیرا اعتیاد به اینترنت هم مانند قماربازی بیمارگونه نوعی اختلال کنترل تکانه است.
Young در سال ۱۹۹۶ پرسشنامه ۸ سؤالی (Internet Addiction Scale= IAS) را که تعدیل شده معیارهای قماربازی بیمارگونه بود برای تشخیص اعتیاد به اینترنت ترتیب داد.
۱- آیا مشغولیت فکری درباره اینترنت دارید؟
۲- آیا احساس میکنید نیاز به استفاده از اینترنت با زمان بیشتری دارید تا به رضایت برسید؟
۳- آیا مکررا تلاش ناموفق برای کنترل کردن، کاهش دادن یا متوقف کردن استفاده از اینترنت داشته اید؟
۴- آیا هنگام تلاش برای کاهش یا متوقف کردن استفاده از اینترنت احساس بیقراری، افسردگی یا بدخلقی میکنید؟
۵- آیا در اینترنت بیشتر از آنچه قصد دارید می مانید؟
۶- آیا رابطه مهم، شغل یا فرصتهای درسی شما بخاطر استفاده از اینترنت به خطر افتاده است؟
۷- آیا به افراد خانواده، درمانگر یا دیگران برای پنهان کردن میزان صرف وقت در اینترنت دروغ گفته اید؟
۸- آیا اینترنت را به عنوان راه فرار از مشکلات یا احساس ناراحت کننده (مثلا درماندگی، گناه، اضطراب یا افسردگی) مورد استفاده قرار میدهید؟
کسانی که حداقل به ۵ سؤال از ۸ سؤال پاسخ مثبت دهند، به عنوان معتاد به اینترنت شناخته میشوند. (۷)
ملاکهای تشخیص گلدبرگ (۱۹۹۶ ) برای اختلال اعتیاد به اینترنت :
الگوی غیر انطباقی استفاده از اینترنت، که موجب تخریب یا ناراحتی قابل ملاحظه از نظر بالینی میشود، و با سه (یا بیشتر) از علایم زیر، که زمانی در طول ۱۲ ماه روی میدهند، تظاهر میکند.
اول) تحمل، که با هریک از موارد زیر تعیین میشود:
الف) نیاز برای افزایش قابل ملاحظه مقدار زمان صرف شده در اینترنت برای رسیدن به رضامندی.
ب) کاهش قابل ملاحظه در اثرات اینترنت در هنگام استفاده از همان مقدار وقتی که برروی اینترنت صرف شده است.
دوم) ترک، که با هریک از موارد زیر مشخص میشود:
الف) نشانگان ترک اینترنت ( بروز نشانه های محرومیت از استفاده از اینترنت)
۱- قطع (یا کاهش ) استفاده از اینترنت به مقادیری بیشتر و دوره طولانی از آنچه که مورد نظر است.
۲- دو یا بیشتر از علایم زیر، ظرف چند روز تا یک ماه بعد از قطع تظاهر میکند:
-
- بیقراری روانی – حرکتی
-
- اضطراب