مدیریت ، مفهوم نظری: فرایند به کارگیری مؤثرو کارآمد منابع مادی وانسانی در برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع وامکانات هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت میگیرد.
مگینسون ، موسلی و پیتری نیز مدیریت را، کار کردن با منابع انسانی، منابع مالی و منابع فیزیکی، جهت دستیابی به اهداف سازمان توسط برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل عملیات، معرفی نمودهاند. (میرابی، ۱۳۸۲).
مفهوم عملیاتی : در این پژوهش مدیریت سازمان ورزش و جوانان و همچنین سازمان میراث فرهنگی مد نظر است. همچنین همان گزینه های مورد نظر در سوالات ۱تا ۱۹ پرسش نامه میباشد.
فصل دوم
مبانی نظری و ادبیات پیشینه پژوهش
۲-۱- مقدمه
بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش یکی از مراحل اصلی و اساسی در پژوهش است. این امر کمک میکند که آشنایی بیشتری با یافته های سایر تحقیقات مشابه با موضوع و عنوان تحقیق به دست آید. با بررسی های انجام شده به طور کلی می توان عنوان کرد که شناخت درست جامعه از ساختارها و عملکردهای سازمان ورزشی و درک واقع گرایانه یک کشور از فرصت های مبتنی برای توسعه ورزشی کشور و همچنین جذب گردشگران ورزشی داخلی به طور اعم و گردشگران فعال خارجی به طور اخص از مؤلفه های مهمی است که هنوز بسیاری از کارشناسان و خبرگان مسائل اقتصادی ورزشی و اجتماعی در مورد آن بحث و تبادل نظر دارند. در این زمینه هرچند نمی توان تآثیر برقراری تسهیلات قانونی بر روند و توسعه ورزش کشور علی الخصوص گردشگری ورزشی را نادیده گرفت اما معمولاٌ قبول این مطلب به همان سادگی که مطرح می شود ممکن و میسر نیست . نتایج بسیاری از پژوهش های انجام شده و تجربیات به دست آمده در کشورهای مختلف جهان این واقعیت را به اثبات رسانده است که برقراری تسهیلات قانونی و اعطای بعضی از امتیازات خاص به دست اندرکاران بخش ورزشی و گردشگری به تنهایی نمی تواند عامل تعیین کننده برای رشد صنعت گردشگری ورزشی باشد.(گوگردچیان،۱۳۸۰).
این فصل ازسه قسمت تشکیل شده است:
الف)مبانی نظری مرتبط با گردشگری ورزشی.
ب)تحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع گردشگری ورزشی(در ارتباط با عوامل اثر گذار).
ج) جمع بندی از تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی.
الف)-مبانی نظری:
۲–۲ – اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان
تربیت بدنی استان پس از تفکیک از اداره کل آموزش و پرورش در سال ۱۳۵۰ و ایجاد ساختار وابسته به سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم کشور ، تشکیلاتی را که تا آن زمان به عنوان بخشی از بدنه آموزش و پرورش بود و از طریق کارشناسی تربیت بدنی اداره مذبور هدایت می شد به صورت مجزی و با سلسله مراتب تکلیفی وقت مشتمل بر مدیر کل و یک معاونت فرهنگی ورزشی به وجود آورد .
تربیت بدنی استان که پیش از استقلال از آموزش و پرورش با مسئولیت شکرالله ورزنده و بعد از او جلیل محمودی اداره می شد از سال ۱۳۵۰ تا مقطع تبدیل سازمان به وزارتخانه به وسیله ۱۰ مدیرکل هدایت شده است که هر یک با سطحی از فرصت و تهدیدهای محیطی و قوت و ضعف های داخلی مواجه بوده اند . در این فاصله اگر چه با نوسانات مختلف اما همواره جنبه هایی از ورزش به عنوان راهبرد اصلی در مدیریت کلان استان مورد توجه قرار گرفته و با بسیج منابع ، نقاط عطفی در شاخص های رشد فعالیت های تشکیلات ایجاد شده است . از جمله، رشد سرانه ورزشی، آمار بیمه شده ورزشی ، اقبال به ورزش حرفه ای و … اما در مقاطعی نیز مجاهدت های بی وقفه مدیران وقت به دلیل تنگناهای مختلف توفیق آمیز نبوده است و متغیرهای زیادی در تحقق اهداف عمدتاًً کوتاه مدت استان دخالت داشته اند .
به نظر میرسد درک ضرورت شناسایی آسیب ها و عوامل بازدارنده اگر چه به صورت مستمر از سوی جامعه ورزش مورد توجه قرار گرفته، اما پیش از سال های آخر دهه هشتاد به صورت عملیاتی و از طریق نقشه راهی که ضمن هدف گذاری های واقع بینانه ، بهترین شیوه ها را برای تحقق اهداف و ترمیم ضعف ها و تهدیدها ، اتخاذ نماید در دستور کار قرار نداده بود . به این ترتیب پس از هفتاد سال مغفول ماندن برنامه علی رغم اهمیت آن به عنوان چراغ راه فعالیت های ورزش و تربیت بدنی استان از اردیبهشت سال ۱۳۸۹ در یک همایش بزرگ علمی ورزشی ، مؤلفه های اساسی در مدیریت جدید استان اعلام گردید و برنامه ریزی مبتنی بر مدل اقتضایی متضمن شناسایی محیط پیرامونی و ظرفیت سازی با استفاده حداکثری از منابع داخلی تشکیلات به عنوان امتیاز رقابتی دوران اخیر مدیریت ورزش استان وجه غالب را پیدا کرد .
۲-۳- مبانی نظری مرتبط با گردشگری
تا دهه ۱۹۹۰ تحقیقات گردشگری با ورزش به صورت موضوعی کلی یا فی تصادفی برخورد میکردند و ورزش در کانون توجه نبود. تحقیقاتی که درباره رویدادهای شاخص نظیر بازی های المپیک صورت گرفت به درک ما از تاثیر رویدادهای بزرگ افزود اما بینش کمی در مورد ماهیت متفاوت رویدادهای مبتنی بر ورزش از سایر رویدادها به وجود آورد.
انتقاد مشابهی نیز در مورد تحقیقات مربوط به سایر حوزه های تحقیقی نظیر تفریحات در فضای آزاد و گردشگری مبتنی بر سلامتی (گردشگری تندرستی ) وجود دارد (هینچ وهایام،۲۰۰۲) .
همان گونه که در پیدایش هر حوزه ی مطالعاتی انتظار می رود ، محققان گردشگری ورزشی بخشی از انرژی خود را برای توضیح پایه های مفهومی این حوزه به کار گرفته اند،همچنین همانند سایر مفاهیم علوم اجتماعی ، تعاریف جهان شمول ورزش و گردشگری که این کار را آسان کند وجود ندارد .مفاهیم نامنظم و بهم ریخته اند و تعاریف متعددی برای توضیح دامنه ی گسترده ای از نیازها به وجود آمده است . علیرغم فقدان در تعاریف ،بینشی در مفاهیم وجود دارد که به روشن شدن ارتباط آن ها کمک میکند.
با توجه به گستردگی موضوع و ازدیاد تعاریف ارائه شده از ورزش و گردشگری به وسیله ی محققان در ابتدا چند تعریف از واژه های ورزش و گردشگری در این قسمت بیان می شود وسپس دیدگاه های محققان و کارشناسان مختلف درباره گردشگری ورزشی ذکر می شود
۲-۴- تعریف ورزش
محققان مختلف تعاریف بسیار متفاوتی از ورزش ارائه کردهاند: که گاهی اختلاف سلیقه های زیادی در بین نظرات آن ها وجود دارد و بیانگر دیدگاه های متفاوت آنان نسبت به ورزش میباشد آنچه برای محقق مهم بوده است دستیابی به تعریفی است که بیشترین کاربرد را در ارتباط با موضوع این تحقیق داشته باشد.
-
- ورزش عبارت است از : استادی در مهارت و آمادگی جسمانی (سافیلد[۱۱]،۲۰۰۲).
-
- کلمه ورزش در واقعه از کلمه جابه جایی مستقل شده است که معنی جابه جایی یک شخص است .
-
- کلمه ورزش در بر گیرنده ی تغییر توجه مردم از سختی ها و فشارهای زندگی روزمره است.(هادسون[۱۲]،۲۰۰۲).
-
- ورزش نوعی بازی سازمان یافته است که در آن تمرین و حرکات به منظور تقویت قوای جسمانی و روحی و کسب مهارت اجرا می شود و در این وسیله ی تربیتی معمولا مسابقه و رقابت به عنوان انگیزه مطرح است.
-
- ورزش عبارت است از فعالیت های رقابتی مربوط به مهارت های بدنی که برای حصول به نتایج خاص انجام میگیرد.(مظفری،پورسلطانی، ۱۳۸۴).
-
- واندر زواگ[۱۳] ورزش را این گونه تعریف میکند: ورزش نوعی فعالیت جسمی رقابتی است که از تجهیزات و امکانات ویژه ای با ابعاد زمانی و مکانی واحدی بهره میگیرد و تلاش برای کسب رکورد اهمیت بسیار چشم گیری دارد(پارکز و دیگران،۱۳۸۲).