۳-۲- روش پژوهش
با در نظر گرفتن هدف این پژوهش که ارزیابی عملکرد مدیریت جانشین پروری در بانکها و مؤسسات مالی میباشد و با توجه به شیوه های گردآوری اطلاعات در این پژوهش که به صورت کتابخانه ای و بررسی متون و نیز روش های میدانی نظیر پرسشنامه بوده است، می توان بیان کرد که این پژوهش از نظر مسئله پژوهش و گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. اما این پژوهش از نظر هدف کاربردی محسوب می شود . از نظر قلمرو موضوعی این پژوهش از مباحث علم منابع انسانی است که به طور مشخص در حیطه ی جانشین پروری صورت گرفته است . داده های این پژوهش از طریق مطالعه پیمایشی و در شهرستان اصفهان جمع آوری شده است . داده های مورد نیاز این پژوهش نیز از زمان تصویب موضوع پژوهش آغاز شده و تا ۶ ماه بعد از آن جمع آوری شده است .
۳-۳- متغیرها و الگوی پیشنهادی پژوهش
متغیر های مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از: ارزیابی کاندیداها، توسعه کاندیداها ، تعیین خط مشی و ارزیابی نظام جانشین پروری و مدیریت جانشین پروری . مدل پیشنهادی پژوهش در شکل ۳-۱ ارائه گردیده است :
تعیین خط مشی
ارزیابی کاندیداها
مدیریت جانشین پروری
توسعه کاندیداها
ارزیابی نظام جانشین پروری
شکل۳-۱ مدل مفهومی پژوهش ( منبع: محقق)
۳-۴- جامعه آماری
مدیران شعب بانک ملی موجود در سطح شهرستان اصفهان جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدهند که تعداد آن ها برابر با ۹۰ نفر بود .
۳-۵- شیوه نمونه گیری و حجم نمونه
شیوه نمونه گیری در این پژوهش روش تصادفی طبقه ای بوده است . حجم نمونه مورد نیاز برای این پژوهش نیز بر اساس جدول مورگان محاسبه شد . با توجه به تعداد جامعه آماری که ۹۰ نفر بودند ، نمونه مورد نیاز برای این پژوهش بر اساس جدول مورگان ۷۲ نفر در نظر گرفته شد .
۳-۶- ابزار گردآوری اطلاعات
پژوهشگر باید با بهره گرفتن از ابزار هایی ، داده های لازم را جمع آوری نموده و با تحلیل ،پردازش و تبدیل آن ها به اطلاعات، به آزمون فرضیهها بپردازد(خاکی،۱۳۹۰) . مهمترین روش های گردآوری داده ها در این پژوهش بدین شرح است :
- مطالعات کتابخانهای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات پژوهش موضوع از منابع کتابخانهای، مقالات،پایان نامه ها، کتاب های مورد نیاز و نیز از منابع اینترنتی استفاده شده است.
- پژوهش های میدانی
جهت جمع آوری داده های میدانی و اطلاعات مصرف کنندگان لوازم خانگی از پرسشنامه استفاده شده است .
۳-۶-۱- اجزای پرسشنامه
پرسشنامه این پژوهش شامل دو بخش عمده میباشد :
-
- مقدمهای در مورد موضوع پژوهش: در این قسمت هدف از گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در ارائه داده های مورد نیاز، بیان شده است . برای این منظور بر با ارزش بودن داده های حاصل از پرسشنامه تأکید گردیده تا پاسخ دهنده به طور مناسب پاسخ سوالها را ارائه دهد.
- سوالهای پرسشنامه : این بخش از پرسشنامه شامل دو قسمت است :
الف) سوالات عمومی :
در سوالات عمومی سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخ دهندگان جمع آوری گردد، که شامل۴ سوال در زمینههای جنسیت، سن، تحصیلات و سابقه کاری میباشد .
ب) سوالات تخصصی:
سؤالات اختصاصی شامل۳۲ سوال در زمینههای ارزیابی کاندیداها، توسعه کاندیداها ، تعیین خط مشی و ارزیابی نظام جانشین پروری میباشد . در این زمینه برای تمام متغیرها از مقیاس ارائه شده توسط هادی زاده مقدم و سلطانی (۱۳۹۰) استفاده شده است . متغیر تعیین خط مشی شامل ۱۲ گویه ، ارزیابی کاندیداها شامل ۴ گویه ، توسعه کاندیداها شامل ۸ گویه و ارزیابی نظام جانشین پروری شامل ۸ گویه میباشد .
از پاسخ دهندگان خواسته شده است تا نظر خود را ازبسیار کم تا بسیار زیاد برای متغیرهای پژوهش در پاسخنامهای که به صورت طیف لیکرت ۵گزینه ای تنظیم گردیده است مشخص نمایند. طیف لیکرت پرسشنامه که در جداول زیر مشخص گردیده است، یک مقیاس فاصلهای است که از طریق آن می توان حساسیت، نگرش، تعلق یا باور و احساسات پاسخگو را تعیین کرد. دلیل این امر آن است که پاسخ دهندهای که نسبت به یک پدیده یا موضوع خاص دارای نگرش ، باور یا حساسیت عاطفی کم، یا شدید باشد، این باور و حساسیت را خواه جنبه مثبت داشته باشد، خواه جنبه منفی، از طریق انتخاب عبارت مربوط به پدیده و یا موضوع مورد نظر از خود بروز خواهد داد(منصورفر،۱۳۸۷).
جدول۳-۲ طیف لیکرت پرسشنامه پژوهش
بسیارزیاد
زیاد
متوسط
کم
بسیارکم
گزینه انتخابی
۵
۴
۳
۲
۱
امتیاز
جدول ۳-۳ متغیرها و سوالات مربوط به هریک را نشان میدهد.
جدول ۳-۳ متغیرها و تعداد سوالات مربوط به هر یک از آن ها
متغیر مورد بررسی
تعداد سوالات (شماره سوالات)
مدیریت جانسین پروری
بعدتعیین خط مشی
بعد ارزیابی کاندیداها
بعد توسعه کاندیداها
بعد ارزیابی نظام جانشین پروری
۳۲
۱۲ (۱،۲،۳،۴،۵،۶،۷،۸،۹،۱۰،۱۱،۱۲)
۴ (۱۳،۱۴،۱۵،۱۶)
۸ (۱۷،۱۸،۱۹،۲۰،۲۱،۲۲،۲۳،۲۴)
۸ (۲۵،۲۶،۲۷،۲۸،۲۹،۳۰،۳۱،۳۲)
نمونه ای از پرسشنامه این پژوهش در پیوست شماره ۱موجود است.
۳-۶-۲- روایی پرسشنامه
منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سؤالات مندرج در ابزار گردآوری اطلاعات دقیقاً متغیرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد یا به عبارت دیگر عین واقعیت را به خوبی نشان دهد. در پژوهش حاضر برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شده است. روایی محتوایی به این مطلب اشاره میکند که سؤال های آزمون تا چه حد در ظاهر شبیه به موضوعی هستند که برای اندازه گیری آن ها تهیه شده اند. اصطلاح روایی محتوایی به درجه ای از منطقی بودن که یک آزمون به نظر کسانی که به آن جواب میدهند میرسد گفته می شود. بدین منظور ابتدا پرسشنامه به تعدادی از صاحب نظران و استادان مربوطه داده شد و از آنان در مورد هر سؤال و در خصوص ارزیابی هدف مربوط به نظرخواهی شد و با اصلاحات جزئی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. جهت اندازه گیری روایی سازه نیز از تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شده است.
۳-۶-۳- تعیین پایایی پرسشنامه
منظور از پایایی این است که اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر و صفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود. در این پژوهش به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است.