ج) کنوانسیون وین درباره مأموریت های ویژه (۱۹۶۹)[۸۶]
روابط دیپلماتیک بر محور کنوانسیون ۱۹۶۱ به مأموریتهای دائم مربوط می شد. در کنار مأموریت های دائمی، نوع دیگری از مأموریت وجود دارد که بدان مأموریت ویژه یا موقت می گویند. این نوع مأموریت و تدوین مقرراتی در این خصوص در جریان تنظیم و تدوین کنوانسیون وین ۱۹۶۱ مطرح گردید.
با گسترش روابط اقتصادی و صنعتی بین کشورها، حضور متخصصان و کارشناسان را در مأموریت ها ایجاب می نمود و کارشناسان سیاسی مقیم در اماکن مأموریت نیز قادر به پاسخگویی به این نیاز ها نبودند. چاره کار در تأسیس «کنوانسیون مأموریت های ویژه» بود. تدوین مقرّرات حقوقی معاهدات بینالمللی، اولین بار در چارچوب کوشش های مؤسسات خصوصی توسط دانشگاه هاروارد مورد توجه قرار گرفت که در سال ۱۹۳۵ طرح شایان توجّهی را در این خصوص تنظیم کرد. اما تدوین رسمی بینالمللی آن از سال ۱۹۴۹ در دستور کار کمیسیون حقوق بین الملل سازمان ملل متحد قرار گرفت. در سال ۱۹۶۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرحی را در این مورد جهت الحاق به پیشنویس کنوانسیون وین ۱۹۶۱ ارائه نمود. لیکن کارکرد متفاوت مأموریت های ویژه و گسترش آن موجب شد که فکر تدوین کنوانسیون مستقلی شکل گیرد و نهایتاًً کمیسیون حقوق بین الملل پس از فراغت از تنظیم و تدوین کنوانسیون های وین ۱۹۶۱ و ۱۹۶۳ به این موضوع پرداخت و در پاسخ به این نیاز موجود «کنوانسیون راجع به مأموریت های ویژه» را تنظیم نمود و کنوانسیون مأموریتهای ویژه در سال ۱۹۶۹ به تصویب مجمع عمومی رسید.
در نتیجه مطابق ماده ۵۳ که پس از تسلیم بیست و دومین سند تصویب یا الحاق، لازم الاجرا خواهد شد، هم اکنون لازم الاجراست. این کنوانسیون بر مبنای کنوانسیون ۱۹۶۱ تنظیم گردید و به مأموریت های موقت دوجانبه و فیمابین دولت ها اختصاص دارد.
مأموریت ویژه عبارت است از اعزام یک مأموریت موقت که به نمایندگی از طرف یک دولت به کشور دیگری فرستاده میشود. مأموریت ویژه منوط به رضایت دولت پذیرنده است و از ویژگی های این نوع مأموریت اینکه اولاً دولتی است و بین دولت ها صورت گیرد، ثانیاًً اساساً یک نوع مأموریت دوجانبه است، ثالثاً مدت مأموریت محدود و در مدت زمان معینی انجام میشود و سرانجام اینکه این نوع مأموریت دارای موضوعی مشخص و از قبل برنامهریزی شده است.
اصولاً مأموریت های ویژه را میتوان از نظر موضوع، به سه دسته سیاسی، تشریفاتی و تخصصی تقسیم نمود. مأموریتهای تخصصی مواردی از قبیل ورزشی، اقتصادی، فرهنگی، علمی، هنری، صنعتی، بهداشتی، مذهبی، نظامی، ارتباطات و تجاری را در بر میگیرد.
اضافه میکند از نقطه نظر تاریخی، مأموریت های ویژه در گذشته ابزار اصلی دیپلماسی بود و مأموریت های موقت با وظایف محدود، امری عادی و معمول در دیپلماسی محسوب می گردید. با شکل گیری و گسترش مأموریت های دائم، بهتدریج از تعداد و اهمیت این نوع مأموریت ها کاسته شد و مأموریت ویژه به موضوعی نادر تبدیل شد که عمدتاًً برای وظایف تشریفاتی و مذاکرات غیر سیاسی به کار گرفته میشد.
معهذا در دوران جدید به لحاظ تحولات تکنولوژیکی، گسترش ارتباطات و عواملی چون ضرورت تماس در سطوح عالی سیاسی، مشارکت دیگر اعضای کابینه (غیر از وزیر خارجه) در امور دیپلماتیک و مشارکت فعال سیاست مداران داخلی در مذاکرات بین المللی، مجدداً مأموریت های موقت یا خاص، رونق یافته و امروزه شاهد تردد قابل ملاحظه هیئت ها و نمایندگان کشورها در قالب مأموریت های ویژه می باشیم.
د) کنوانسیون وین راجع به نمایندگی دول در روابطشان با سازمان های بینالمللی جهانی (۱۹۷۵)
کنوانسیون ۱۹۷۵ مراحل مختلفی را پیموده است. اولا پس از تشکیل سازمان ملل متحد، همزمان با طرح کنوانسیون روابط دیپلماتیک توسط کمیسیون حقوق بین الملل، بر اساس پیشنهاد فرانسه تصمیم گرفته شد که موضوع نمایندگی دول نزد سازمان های بینالمللی نیز در طرح کار کمیسیون قرار گیرد و مقرر گردید در یک فرصت مناسب به این مسئله پرداخته شود. پس از بررسی مصونیت های دیپلماتیک و کنسولی و مصونیت های مأموریت های ویژه، کمیسیون از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۱ موضوع نمایندگی نزد سازمان های بینالمللی را مورد مطالعه و بررسی داشته است.[۸۷] ثانیاً نمایندگی در سازمان های بینالمللی از یک رابطه سه جانبه برخوردار است که مستلزم رعایت حقوق متقابل اطراف آن است. سازمان ملل متحد اسناد لازم الاجرایی در این مورد دارد که قرارداد مقرر بین ایالات متحده و این سازمان و کنوانسیون های عام مصونیت ها از جمله آن ها است.[۸۸]
کمیسیون در مورد نمایندگی دول نزد سازمان های بینالمللی اساسا معتقد بود که مسئله را باید در چارچوب حقوق دیپلماتیک مطرح کرد و به همین دلیل مأموریت های دائم و مأموریت های دائم ناظر را بر طبق کنوانسیون ۱۹۶۱ و هیات های نمایندگی نزد ارکان و کنفرانس های سازمان را بر طبق مقررات کنوانسیون ۱۹۶۹ تنظیم و طرح نهایی خود را طی ۸۲ ماده در سال ۱۹۷۱ به مجمع عمومی تقدیم کرد. دو سال بعد مجمع تصمیم گرفت که در سال ۱۹۷۵ کنفرانسی در وین ترتیب دهد. این کنفرانس در مارس ۱۹۷۵ با حضور ۸۱ کشور جهان، دو کشور ناظر، هفت سازمان تخصصی، سه سازمان بینالمللی، هفت جنبش آزادی بخش شناسایی شده توسط سازمان وحدت آفریقا و اتحادیه عرب در وین تشکیل شد.[۸۹]
جنجال برانگیزترین موضوع کنفرانس، مصونیت ها و مزایای اعضای مأموریت دائم و هیات های نمایندگی بود. کشورهای صنعتی که سازمان های بینالمللی در سرزمین آن ها مستقر بود، با هر گونه توسعه در مصونیت ها فراتر از آنچه که در قرارداد های مقرر و کنوانسیون های عام مصونیت ها و مزایا پیشبینی شده، شدیداً مخالفت می نمودند و مصونیت نمایندگان دول نزد سازمان های بینالمللی را محدود به انجام وظائف رسمی میدانستند. از طرف دیگر اکثریت شرکت کنندگان معتقد بودند؛ وضعیت نمایندگی دول نزد سازمان های بینالمللی باید برابر با وضعیت مقرر برای دیپلمات ها باشد.[۹۰]
با ظهور پدیده سازمان های بینالمللی، حقوق و روابط دیپلماتیک از انحصار روابط فیمابین دولت ها به نمایندگی نزد دیگر تابعان حقوق بین الملل تعمیم یافت. همچنین کنوانسیون ۱۹۷۵ وین ضمن پیروی از سایر کنوانسیون های حقوق دیپلماتیک و اسناد مصونیت های سازمان های بینالمللی با نوآوری هایی در جهت تنسیق قواعد نمایندگی نزد سازمان های بینالمللی همراه است و در نتیجه؛ مصونیت ها و مزایای نمایندگان دول نزد سازمان های بینالمللی را در زمره اسناد حقوق دیپلماتیک قرار داده است، در حالی که کنوانسیون های عام مصونیت ها در زمره اسناد حقوق سازمان های بینالمللی قرار میگیرد. کنوانسیون ۱۹۷۵ در پی آن است تا نمایندگان دول نزد سازمان ها را با نمایندگان دول فیمابین کشورها در یک وضعیت حقوقی از نظر مصونیت ها قرار دهد. به همین خاطر این کنوانسیون به عنوان یک سند حقوق دیپلماتیک مطرح گردیده است. کنوانسیون ۱۹۷۵ این امتیاز را دارد که با جمع آوری نقاط مثبت اسناد سازمان های بینالمللی و دیگر اسناد حقوق دیپلماتیک به وضعیت نمایندگی دول نزد سازمان های بینالمللی وضعیت دیپلماتیک داده و در مورادی امتیازات بیشتری در نظر میگیرد.[۹۱]